Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

30ωρο εκπαιδευτικών: Όλα είναι θέμα... χρόνου!

Πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύτηκε ο Νόμος 4512/2018 (ΦΕΚ 5,τ.Α’/ 17-1-2018), με τίτλο "Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις". 

Πρόκειται για έναν νόμο - τέρας, που  (επανα)ρυθμίζει θέματα που αφορούν σε μεγάλο εύρος της κοινωνικής και οικονομικής ζωής (αναφέρεται μεταξύ άλλων σε αρτοποιούς, κομμωτές, ελεγκτές, καζίνο, ιατρικούς συλλόγους, πειθαρχικές διαδικασίες κ.α.), περιλαμβάνει 406 άρθρα και  υπογράφεται από 25 Υπουργούς. Πρόκειται, όπως άλλωστε το αναφέρει ξεκάθαρα ο τίτλος του, για έναν Νόμο που ψηφίστηκε για να καλυφθούν "τρύπες" στα προαπαιτούμενα του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής.  

Στο Τμήμα Ζ' - "Διατάξεις Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης" του συγκεκριμένου Νόμου, εμφανίζεται το άρθρο 248, το οποίο αντικαθιστά την παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (Α' 167) και αναφέρεται στο εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών. Ο Νόμος ακολουθήθηκε από σχετική εφαρμοστική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας που επαναλαμβάνει απλά το άρθρο (;), ενώ σχολιάσθηκε με μάλλον περίεργο τρόπο από ανώνυμο άρθρο του esos.gr, όπου διατυπώνεται η άποψη ότι ο Νόμος αναφέρει πλέον ρητά, ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να παραμένουν στο σχολείο επί 30 ώρες/εβδομάδα.

Φαίνεται όμως ότι τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι, με οποιοδήποτε κριτήριο κι αν προσπαθήσει να ερμηνεύσει κανείς τον... φερόμενο ως πυρήνα του Νόμου, Τελολογικά, Συστηματικά ή Γραμματικά. Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 245 του Νόμου αναφέρει ότι "...οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα...".  Με απλά λόγια, ο νέος Νόμος δηλώνει ρητά τον μέγιστο αριθμό ωρών παραμονής των εκπαιδευτικών στο σχολείο (30), αλλά αποφέυγει να  αναφέρει τον ελάχιστο αριθμό ώρών ή την υποχρεωτικότητα παραμονής ενός εκπαιδευτικού επί 30ωρο. Η άποψη αυτή ταυτίζεται με τη γνωμοδότηση της Νομικής Συμβούλου της ΔΟΕ.

Όλα... καλά ως εδώ. Μα τότε γιατί κρίθηκε απαραίτητο να προστεθεί ένα τέτοιο άρθρο στον Νόμο 4512; Η απάντηση είναι απλή: Ο νέος νόμος, αριστοτεχνικά διατυπωμένος, εισάγει ΕΜΜΕΣΩΣ το υποχρεωτικό 30ωρο, αφού οι εκπαιδευτικοί δεν θα μπορούν να κάνουν αλλιώς. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει μία σημαντική διαφορά... στο χρόνο ενός ρήματος: Ο νόμος 1566/1985 αναφέρει ότι "... οι εκπαιδευτικοί παραμένουν πέραν του διδακτικού τους ωραρίου, για  την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που τους ΕΧΕΙ ΑΝΑΤΕΘΕΙ από τα όργανα διοίκησης...", ενώ ο νέος Νόμος 4512/2018 επαναλαμβάνει την ίδια πρόταση, αντικαθιστώντας τον Παρακείμενο από τον Ενεστώτα του ρήματος και το "έχει ανατεθεί", γίνεται "ΑΝΑΤΙΘΕΤΑΙ". 

Μια γραμματολογική ερμηνεία του Νόμου λοιπόν, μας δηλώνει ότι, οι εκπαιδευτικοί παραμένουν πλέον στο σχολείο για να εκτελέσουν έργο που τους ανατίθεται ανά πάσα στιγμή από τη Διεύθυνση, σε αντίθεση με αυτό που ίσχυε μέχρι σήμερα, όπου η ανάθεση εργασιών είχε γίνει ήδη στην αρχή της χρονιάς από τον Σύλλογο Διδασκόντων. 

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, ανάμεσα στις υπηρεσίες που αναφέρονται στον νέο Νόμο είναι η ενημέρωση γονέων, αλλά και την αξιολόγηση των μαθητών. Η πρώτη αναφορά από αυτές σημαίνει απλά ότι οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι παρόντες οποιαδήποτε στιγμή προσέλθει ένας γονιός να επισκεφθεί το σχολείο για να ρωτήσει για το παιδί του, εφόσον ο Δ/ντής του σχολείου αποφασίσει κάτι τέτοιο. Η δεύτερη αναφορά θα σημάνει πολλά για το άμεσο μέλλον: Σε περίπτωση εισαγωγής της περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών, που απαιτεί πολύωρες διαδικασίες, οι εκπαιδευτικοί θα οφείλουν να παραμένουν εκ των πραγμάτων στο σχολείο μέχρι να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες αυτές.

Αναρωτιόμαστε βέβαια ποια θετική οικονομική επίπτωση έχουν οι παραπάνω ρυθμίσεις, ώστε να ενταχθούν σε ένα νόμο "Οικονομικής Προσαρμογής"; Καμία απολύτως, αν εξαιρέσει κανείς  το θέμα  της επίβλεψης των σχολικών γευμάτων στην Α'θμια Εκπ/ση. Ωστόσο, είναι προφανές ότι τα σχολεία θα διαθέτουν πλέον διαθέσιμους εκπαιδευτικούς για υπηρεσίες που μέχρι σήμερα δεν αναλάμβαναν και τώρα μπορεί να τους αναθέτει η διεύθυνση του Σχολείου (για παράδειγμα, η αναπλήρωση απόντων εκπαιδευτικών στη Β'θμια Εκπ/ση). 

Μανόλης Κουσλόγλου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...