Εμφανιζόμενη ανάρτηση

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγ...

Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2021

Πρόταση επαναφοράς της πρόβλεψης για κατοχή κινητών από τους μαθητές σε εξαιρετικές περιπτώσεις

 

Το θέμα της κατοχής και χρήσης κινητών και άλλων παρεμφερών φορητών ηλεκτρονικών συσκευών από τους μαθητές στα σχολεία, απασχολεί εδώ και περίπου δυο δεκαετίες τη διεθνή εκπαιδευτική κοινότητα. Το θέμα είναι σύνθετο, λόγω πλεονεκτημάτων και προκλήσεων, που ανάλογα με την χρονική περίοδο και τις εξελίξεις οδηγούν σε απαγορεύσεις ή (μερικής) άρσης τους. Το ίδιο συμβαίνει και πρέπει να συμβαίνει και στη χώρα μας

Στην Ελλάδα, η σχετική νομοθεσία ορίζεται αποκλειστικά από Υ.Α. και βασίζεται στην αποφυγή παραβατικής συμπεριφοράς σε σχέση με τα προσωπικά δεδομένα. Η πρώτη Υπουργική απόφαση για απαγόρευση κατοχής κινητών και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών καταγραφής εικόνας και ήχου  από τους μαθητές εκδόθηκε το 2006, μια εποχή που είχαν αναπτυχθεί έντονοι προβληματισμοί διεθνώς. Εκείνη η Υ.Α. προέβλεπε ωστόσο ότι «Στην εξαιρετική περίπτωση που ο μαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο υποχρεούται, καθ' όλη τη διάρκεια της παραμονής του εντός του σχολικού χώρου, να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του.» 

Υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν αργότερα, το 2016 για την Πρωτοβάθμια και το 2018 για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, επιτρέπουν πλέον τη χρήση των ψηφιακών φορητών συσκευών εφόσον αυτές ανήκουν στο σχολείο ή στον διδάσκοντα και αξιοποιούνται υπό την επίβλεψή του για διδακτικούς σκοπούς.  Ωστόσο, παραλήφθηκε η πρόβλεψη για κατοχή απενεργοποιημένων κινητών από τους μαθητές σε εξαιρετικές περιπτώσεις.

Τα δεδομένα σήμερα είναι ότι:

  • Οι φορητές ηλεκτρονικές συσκευές (κινητά και tablets) αξιοποιούνται ευρέως στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης, που αποτελεί ένα εικονικό σχολικό περιβάλλον.
  • Στις εκδρομές, περιπάτους και επισκέψεις, όπου οι μαθητές θεωρείται ότι επίσης βρίσκονται σε σχολικό περιβάλλον, αυτοί φέρουν και χρησιμοποιούν ελεύθερα τα κινητά τους, πολύ συχνά με την παρακίνηση γονέων και συνοδών εκπαιδευτικών.
  • Οι μαθητές, στο σύνολό τους στο Λύκειο και σε υψηλό ποσοστό στο Γυμνάσιο φέρνουν μαζί τους τα κινητά στο σχολείο.
  • Στις συνθήκες πανδημίας, τα κινητά αξιοποιούνται σημαντικά, καθώς self- ή rapid- tests αποθηκεύονται και επιδεικνύονται στα κινητά ελλείψει εκτυπωτών από μέρος των μαθητών, ενώ σε συχνές έκτακτες περιπτώσεις μαζικής αποχώρησης μαθητών από το σχολείο, λόγω ύπαρξης κρούσματος, η ενημέρωση των γονέων γίνεται πολύ πιο γρήγορα σχέση με τη χρήση μιας (και μοναδικής εύκαιρης συχνά) τηλεφωνικής συσκευής στα σχολεία.

Σύμφωνα με την ισχύουσα Υ.Α. λοιπόν, το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας παρανομεί σε καθημερινή βάση, ενώ επίσης όλοι σχεδόν οι μαθητές θα έπρεπε να τιμωρούνται. 

Για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω, θα ήταν απολύτως απαραίτητο να επανέλθει η πρόβλεψη της Υ.Α. του 2006: «Στην εξαιρετική περίπτωση που ο μαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο υποχρεούται, καθ' όλη τη διάρκεια της παραμονής του εντός του σχολικού χώρου, να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του» 

Η πανδημία απαιτεί ευελιξία και προσαρμογή της εκπαιδευτικής νομοθεσίας, που οφείλει να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις που ανακύπτουν συνεχώς. Η κατοχή κινητών στα σχολεία είναι μία από αυτές και καλό θα ήταν να λυθεί άμεσα, ώστε να επιταχύνει την επίλυση δύσκολων καθημερινών εκτάκτων καταστάσεων. 


Μανόλης Κουσλόγλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου