Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πρόταση επαναφοράς της πρόβλεψης για κατοχή κινητών από τους μαθητές σε εξαιρετικές περιπτώσεις

 

Το θέμα της κατοχής και χρήσης κινητών και άλλων παρεμφερών φορητών ηλεκτρονικών συσκευών από τους μαθητές στα σχολεία, απασχολεί εδώ και περίπου δυο δεκαετίες τη διεθνή εκπαιδευτική κοινότητα. Το θέμα είναι σύνθετο, λόγω πλεονεκτημάτων και προκλήσεων, που ανάλογα με την χρονική περίοδο και τις εξελίξεις οδηγούν σε απαγορεύσεις ή (μερικής) άρσης τους. Το ίδιο συμβαίνει και πρέπει να συμβαίνει και στη χώρα μας

Στην Ελλάδα, η σχετική νομοθεσία ορίζεται αποκλειστικά από Υ.Α. και βασίζεται στην αποφυγή παραβατικής συμπεριφοράς σε σχέση με τα προσωπικά δεδομένα. Η πρώτη Υπουργική απόφαση για απαγόρευση κατοχής κινητών και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών καταγραφής εικόνας και ήχου  από τους μαθητές εκδόθηκε το 2006, μια εποχή που είχαν αναπτυχθεί έντονοι προβληματισμοί διεθνώς. Εκείνη η Υ.Α. προέβλεπε ωστόσο ότι «Στην εξαιρετική περίπτωση που ο μαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο υποχρεούται, καθ' όλη τη διάρκεια της παραμονής του εντός του σχολικού χώρου, να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του.» 

Υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν αργότερα, το 2016 για την Πρωτοβάθμια και το 2018 για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, επιτρέπουν πλέον τη χρήση των ψηφιακών φορητών συσκευών εφόσον αυτές ανήκουν στο σχολείο ή στον διδάσκοντα και αξιοποιούνται υπό την επίβλεψή του για διδακτικούς σκοπούς.  Ωστόσο, παραλήφθηκε η πρόβλεψη για κατοχή απενεργοποιημένων κινητών από τους μαθητές σε εξαιρετικές περιπτώσεις.

Τα δεδομένα σήμερα είναι ότι:

  • Οι φορητές ηλεκτρονικές συσκευές (κινητά και tablets) αξιοποιούνται ευρέως στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης, που αποτελεί ένα εικονικό σχολικό περιβάλλον.
  • Στις εκδρομές, περιπάτους και επισκέψεις, όπου οι μαθητές θεωρείται ότι επίσης βρίσκονται σε σχολικό περιβάλλον, αυτοί φέρουν και χρησιμοποιούν ελεύθερα τα κινητά τους, πολύ συχνά με την παρακίνηση γονέων και συνοδών εκπαιδευτικών.
  • Οι μαθητές, στο σύνολό τους στο Λύκειο και σε υψηλό ποσοστό στο Γυμνάσιο φέρνουν μαζί τους τα κινητά στο σχολείο.
  • Στις συνθήκες πανδημίας, τα κινητά αξιοποιούνται σημαντικά, καθώς self- ή rapid- tests αποθηκεύονται και επιδεικνύονται στα κινητά ελλείψει εκτυπωτών από μέρος των μαθητών, ενώ σε συχνές έκτακτες περιπτώσεις μαζικής αποχώρησης μαθητών από το σχολείο, λόγω ύπαρξης κρούσματος, η ενημέρωση των γονέων γίνεται πολύ πιο γρήγορα σχέση με τη χρήση μιας (και μοναδικής εύκαιρης συχνά) τηλεφωνικής συσκευής στα σχολεία.

Σύμφωνα με την ισχύουσα Υ.Α. λοιπόν, το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας παρανομεί σε καθημερινή βάση, ενώ επίσης όλοι σχεδόν οι μαθητές θα έπρεπε να τιμωρούνται. 

Για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω, θα ήταν απολύτως απαραίτητο να επανέλθει η πρόβλεψη της Υ.Α. του 2006: «Στην εξαιρετική περίπτωση που ο μαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο υποχρεούται, καθ' όλη τη διάρκεια της παραμονής του εντός του σχολικού χώρου, να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του» 

Η πανδημία απαιτεί ευελιξία και προσαρμογή της εκπαιδευτικής νομοθεσίας, που οφείλει να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις που ανακύπτουν συνεχώς. Η κατοχή κινητών στα σχολεία είναι μία από αυτές και καλό θα ήταν να λυθεί άμεσα, ώστε να επιταχύνει την επίλυση δύσκολων καθημερινών εκτάκτων καταστάσεων. 


Μανόλης Κουσλόγλου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...