Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Απαγόρευση κινητών στα σχολεία της Γαλλίας": Ποια είναι η αλήθεια;

Τις τελευταίες ημέρες κοινοποιείται στα κοινωνικά δίκτυα ένα άρθρο με τίτλο "Απαγόρευση των κινητών στα σχολεία της Γαλλίας", που συνοδεύεται από την παραπάνω φωτογραφία. Η αβίαστη εντύπωση που δημιουργείται στην πλειοψηφία των θαμώνων της κοινωνικής δικτύωσης, που συνήθως δεν μπαίνουν στον κόπο να διαβάσουν το περιεχόμενο ενός άρθρου, είναι ότι η Γαλλία απαγόρευσε τη φετινή σχολική χρονιά τη χρήση κινητών στα σχολεία, για λόγους ακτινοβολίας. 

Ποια είναι η αλήθεια και τι ακριβώς συνέβη στη Γαλλία;
Καταρχήν, θα πρέπει να επισημανθεί ότι ο πραγματικός τίτλος του άρθρου δεν είναι αυτός που εμφανίζεται στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά πιο... περιγραφικός (και με κάποια συντακτικά λάθη...): "Η Γαλλία από τον Σεπτέμβριο 2018 απαγορεύει τα κινητά άλλες ασύρματες ηλεκτρονικές στα δημοτικά και γυμνάσια στη διάρκεια των μαθημάτων και σ’ όλα τα διαλλείματα. Η Κύπρος πότε θα πάρει ανάλογα μέτρα για να προστατέψει τα παιδιά?". Συγγραφέας του άρθρου είναι η Δρ. Στέλλα Κάννα Μιχαηλίδου, χημικός, με διδακτορικό στην τοξικότητα των φυτοφαρμάκων.

Όσον αφορά το νομοθετικό πλαίσιο στην Γαλλία, απαγορεύεται η χρήση κινητών στα Γυμνάσια, για οποιαδήποτε χρήση εδώ και δέκα περίπου χρόνια. Ο νόμος που ψηφίστηκε το 2018, επέκτεινε την απαγόρευση και στην αυλή και στις εξωσχολικές δραστηριότητες, αλλά και στα Δημοτικά σχολεία, αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει πλέον τη χρήση τους για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Ο λόγος δε της απαγόρευσης στα σχολεία της Γαλλίας, δεν είναι η αποφυγή προβλημάτων υγείας από την ακτινοβολία, όπως εμφανίζεται στη φωτογραφία (η οποία απεικονίζει στην πραγματικότητα τη θέρμανση του εγκεφάλου μετά από τηλεφωνική συνομιλία αρκετών λεπτών), αλλά για την αποφυγή άλλων επιπτώσεων: Εξάρτηση, παρενόχληση, απόσπαση προσοχής κλπ. Να σημειωθεί επίσης, ότι η νέα νομοθεσία δεν αγγίζει πρακτικά τα Λύκεια της Γαλλίας, όπου η χρήση των κινητών είναι ελεύθερη από τους μαθητές, τόσο στην τάξη όσο και στην αυλή του σχολείου. Αυτού του τύπου οι σχολικές μονάδες, μπορούν να ρυθμίζουν τη χρήση κινητών με βάση τον εσωτερικό τους κανονισμό.

Τι ισχύει στην Ελλάδα;
Από το 2006, στην Ελλάδα απαγορεύεται η χρήση κινητών στα σχολεία (Υ.Α. 132328/Γ2/07-12-2006). Από το 2012 (Υ.Α. 100553/Γ2/04-09-2012), απαγορεύεται και η χρήση οποιονδήποτε άλλων ηλεκτρονικών συσκευών καταγραφής εικόνας και ήχου (π.χ.smart watches). Ωστόσο, από το 2016 επιτρέπεται πλέον η χρήση τους για εκπαιδευτικούς σκοπούς στα Δημοτικά (εγκύκλιος 137003/Δ1/25-08-2016) και από το 2018 και στα σχολεία της Β'θμιας Εκπ/σης (Υ.Α. Φ.25/103373/Δ1/22-06-2018). Η τεκμηρίωση δε των παραπάνω αποφάσεων, δεν γίνεται με βάση την πρόληψη προβλημάτων σωματικής ή ψυχικής υγείας, αλλά για τη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας (περιπτώσεις καταγραφής εικόνας και ήχου, χωρίς άδεια).

Εν κατακλείδι
Σε έναν ψηφιακό κόσμο όπου οι εντυπώσεις υπερισχύουν του περιεχομένου, είναι καλό να παρουσιάζονται ακριβείς και επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες που να συνοδεύονται από αντίστοιχα ακριβείς τίτλους και εικόνες... Πολύ περισσότερο που τα θέματα της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, αλλά και της χρήσης κινητών είναι ιδιαίτερα σοβαρά και διχάζουν τις κοινωνίες διεθνώς, ενώ οδηγούν πολλές φορές αμαθείς ή ημιμαθείς σε κυνήγι ανεμόμυλων και μαγισσών, αντί μιας υπεύθυνης και σοβαρής αντιμετώπισής τους για το καλό των παιδιών.   
Για να συνοψίσουμε λοιπόν: Στη Γαλλία το 2018 συνέβη αυτό που συνέβη και στην Ελλάδα ήδη από το 2016 (και το 2018), με τη διαφορά ότι στα Γαλλικά Λύκεια συνεχίζει να επιτρέπεται η ελεύθερη χρήση κινητών από τους μαθητές.

Μανόλης Κουσλόγλου

ΠΗΓΕΣ:
Ministère de l'éducation et de la jeunesse
The New York Times
Εθνική Επιτροπή Κύπρου περιβάλλον & Υγεία του παιδιού


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...