Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολλά tablets! Nα τα κάνουμε… τι;

To ΥΠΑΙΘ ανακοίνωσε πρόσφατα διαγωνισμό προμήθειας tablets, αξίας 10.000.000 €. Έτσι, θα λυθεί σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα της προσβασιμότητας πολλών μαθητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ωστόσο, αρκεί αυτό ή θα έπρεπε ο συγκεκριμένος διαγωνισμός να συνοδευθεί και από άλλες σχετικές προβλέψεις και ενέργειες;

Το πρόβλημα της προσβασιμότητας

Είναι σε  όλους γνωστό ότι ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα κατά την περίοδο της κρίσης, ήταν το γεγονός ότι πολλοί μαθητές δεν είχαν δυνατότητα πρόσβασης και συμμετοχής στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, λόγω κυρίως της μη κατοχής Η/Υ, laptop  ή tablet. Αυτή η σκληρή πραγματικότητα ξεσήκωσε πλήθος εύλογων αντιδράσεων από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, ενώ αποτέλεσε έναν από τους σοβαρούς λόγους αντίδρασης των εκπαιδευτικών και αρνητικής στάσης τους έναντι της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: Είχε δικαίωμα το Δημόσιο σχολείο να παρέχει επιλεκτικά εκπαιδευτικό έργο, μόνο στους «έχοντες»;

Σύμφωνα με τον διαγωνισμό και με έναν πρόχειρο υπολογισμό, φαίνεται ότι θα μοιραστούν ογδόντα ως εκατό χιλιάδες tablets στις σχολικές μονάδες. Κάθε σχολείο λοιπόν θα αποκτήσει μερικές δεκάδες από αυτές τις συσκευές, οι οποίες θα προστεθούν στις ελάχιστες ήδη υπάρχουσες, που προσφέρθηκαν από ιδιωτικές δωρεές. Το πλήθος των συσκευών είναι αρκετός ώστε να εκλείψει το πρόβλημα της προσβασιμότητας των οικονομικά αδύναμων μαθητών. Ωστόσο, είναι αυτό αρκετό;

Mobile learning

Τα tablets δεν είναι απλά φθηνοί Η/Υ, αλλά έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες, η σημαντικότερη των οποίων είναι ότι πρόκειται για φορητές συσκευές που είναι συνυφασμένες με το Mobile Learning. Κι εδώ, αρχίζουν τα ερωτήματα και τα προβλήματα…

Το Mobile learning δεν είναι απλά μια διδακτική διαδικασία που απλά εμπλουτίζεται με ένα ψηφιακό εργαλείο, αλλά μια άλλη παιδαγωγική προσέγγιση που προϋποθέτει γνώσεις και δεξιότητες για να εφαρμοστεί. Η σχετική διεθνής βιβλιογραφία των τελευταίων δύο δεκαετιών αναφέρει θετικά μαθησιακά αποτελέσματα στην εφαρμογή του Mobile learning σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα ωστόσο, έρευνες αποτυπώνουν κάποιες αρνητικές πλευρές στη χρήση κινητών, κυρίως μέσα στην τάξη, αλλά και την κριτική στάση και την ανετοιμότητα των εκπαιδευτικών να εφαρμόσουν το Mobile Learning.

Από τα παραπάνω δεδομένα προκύπτει ότι τα tablets που θα δοθούν στις σχολικές μονάδες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τη φετινή σχολική χρονιά αποκλειστικά ως μια φθηνή εναλλακτική λύση για το πρόβλημα της προσβασιμότητας κάποιων μαθητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Γιατί όμως μια τέτοια επένδυση να μην αξιοποιηθεί σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, αφού τα επόμενα χρόνια είναι βέβαιο ότι τα μαθήματα δεν θα διεξάγονται μόνο εξ αποστάσεως, αλλά και δια ζώσης; Γιατί να μην αξιοποιηθούν τα tablets και μέσα στις τάξεις;

Μία πρόταση αξιοποίησης

Με βάση όσα έχουν αναφερθεί πιο πάνω, η μέθοδος πλήρους αξιοποίησης των Tablets στα σχολεία είναι μία και είναι μάλιστα ιδιαίτερα απλή: Το ΥΠΑΙΘ οφείλει να επιμορφώσει τους εκπαιδευτικούς σε θέματα Mobile learning, να επενδύσει δηλαδή στο ανθρώπινο δυναμικό που θα κληθεί να αξιοποιήσει της ψηφιακές φορητές συσκευές. Μάλιστα, η επιμόρφωση θα πρέπει να συνοδεύεται από κίνητρα, που να σχετίζονται ακόμη και με την πρακτική στήριξη των εκπαιδευτικών στα θέματα ΤΠΕ, όπως η επιδότηση προμήθειας σχετικού hardware. Και επειδή ήδη έχει εξαγγελθεί η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ενώ θα διεξαχθούν και οι εξετάσεις πιστοποίησης Β1 και Β2 επιπέδου, τα προτεινόμενα σεμινάρια μπορούν να διεξαχθούν μετά την ολοκλήρωση αυτών των διαδικασιών. Άλλωστε, ο σχεδιασμός και η οργάνωση μιας επιμόρφωσης πάνω στο Mobile learning αποτελούν σύνθετες διαδικασίες που απαιτούν χρόνο.

 Εν κατακλείδι

Το θέμα της προμήθειας tablets στα σχολεία, δεν πρέπει να έχει την ίδια θλιβερή κατάληξη με την αντίστοιχή προμήθεια laptops στους μαθητές πριν από λίγα χρόνια. Δίνεται η ευκαιρία για μια σημαντική επένδυση με μακροπρόθεσμα οφέλη για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τη στιγμή μάλιστα που το νομοθετικό πλαίσιο επιτρέπει την αξιοποίηση των ψηφιακών φορητών συσκευών εδώ και τέσσερα χρόνια…


Μανόλης Κουσλόγλου


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...