Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

2017: Τα κινητά θα αντιλαμβάνονται τα συναισθήματά μας και όχι μόνο…




Η αλήθεια είναι ότι η πρόοδος της τεχνολογίας πραγματοποιείται πλέον με αλματώδη βήματα. Μόλις σήμερα διάβασα ένα άρθρο στην BUSINESS INSIDER AUSTRALIA σύμφωνα με το οποίο η μεγάλη τάση του 2017 που θα είναι η μηχανική μάθηση (machine learning), δηλαδή η δυνατότητα των μηχανών να μαθαίνουν. Αυτή η δυνατότητα θα μετατρέψει το κινητό τηλέφωνο σε έναν εικονικό βοηθό που θα ξέρει τι θέλουμε πριν του το πούμε, σύμφωνα με προβλέψεις της Deloitte. Η ομάδα ειδικών της εταιρίας έχει δημοσιεύσει τις προβλέψεις της για το 2017, ανακοινώνοντας σημαντικές ανακαλύψεις στο πεδίο της μηχανικής μάθησης, η εφαρμογή και επιρροή της οποίας κυρίως στα κινητά τηλέφωνα θα επηρεάσει πολλές πλευρές της ζωής μας.

Πιο συγκεκριμένα, η εταιρία προβλέπει ότι μέσα στο 2017 πάνω από 300 εκατομμύρια έξυπνα τηλέφωνα παγκοσμίως, δηλαδή περισσότερα από το ένα πέμπτο όσων θα πωληθούν φέτος, θα διαθέτουν ένα νευρωνικό δίκτυο που θα έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζει τις υπηρεσίες των τηλεφώνων χάρη σε επεξεργασία δεδομένων, χωρίς να είναι απαραίτητος ο εκ νέου προγραμματισμός τους.

Η μηχανική μάθηση ανοίγει το δρόμο για μια μοναδική εποχή στη λειτουργικότητα, στην εξατομίκευση και στη συνδεσιμότητα με άλλες συσκευές μέσω των κινητών μας. Ήδη μπορούμε και εκμεταλλευόμαστε εφαρμογές της, όπως είναι η πρόβλεψη κειμένου,  η πρόβλεψη από πλευράς κινητού μας της εφαρμογής που ο χρήστης θα ήθελε να χρησιμοποιήσει, καθώς και η χρήση προηγμένων εφαρμογών επεξεργασίας βιομετρικών στοιχείων, όπως η αναγνώριση φωνής και προσώπου.

Οι νέες τεχνολογίες που αναπτύσσονται χάρη στην μηχανική μάθηση είναι πιθανό μέσα στο 2017 να περιλαμβάνουν εφαρμογές που θα μπορούν πλέον να αναγνωρίσουν τις διαθέσεις και τα συναισθήματα του χρήστη μέσω αισθητήρων πίεσης, να κάνουν προβλέψεις για την υγεία και τη ζωή τους με τη χρήση ιατρικών δεδομένων, καθώς και αναγνώριση εικόνας και ανίχνευση κοντινών αντικειμένων.

Η Deloitte υποστηρίζει ότι τα μοντέλα με μηχανική μάθηση είναι σχεδιασμένα να μιμούνται τομείς δομής και λειτουργίας του ανθρώπινου εγκεφάλου με στοιχεία που αναπαριστούν τους νευρώνες του και τις διασυνδέσεις τους!

Από τα παραπάνω γίνεται απολύτως φανερό ότι το κινητό μετατρέπεται πλέον σε ένα προηγμένο εργαλείο, που θα επηρεάζει το χρήστη του και θα αλληλεπιδρά μαζί του. Υπάρχουν ωστόσο δύο σοβαρές παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη:

Α) Η πρόσφατη εμπειρία μου στην εκμετάλλευση των ενσωματωμένων αισθητήρων των κινητών για εκπαιδευτικούς σκοπούς, μου κατέδειξε την αδυναμία τους να διακριθούν σε ακρίβεια και αξιοπιστία, καθώς επηρεάζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις αστοχίες του χρήστη τους.

Β) Είναι απολύτως γνωστή σε όλους μας η ευκολία με την οποία πολύς κόσμος αποδέχεται χωρίς σκέψη, προβληματισμό και σύνεση ό,τι διαβάζει στο διαδίκτυο.

Ο συνδυασμός των παραπάνω δύο δεδομένων, με οδηγεί στον εξής μεγάλο ερώτημα: Ποιες θα είναι άραγε οι επιπτώσεις που θα έχουν στους ευκολόπιστους χρήστες τους, κινητά που "διαβάζουν" λανθασμένα την συναισθηματική τους κατάσταση ή τσεκάρουν εξίσου λανθασμένα κάποια ιατρικά δεδομένα τους; 

Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό και δεν φαίνεται να προβληματίζει ιδιαίτερα τους υπευθύνους που αναπτύσσουν τις συγκεκριμένες τεχνολογίες. Μήπως όμως θα έπρεπε να ευαισθητοποιήσει όλους εμάς, όταν μάλιστα αναφερόμαστε σε μία τεχνολογία που θα εφαρμοσθεί μέσα στο 2017;   
 
 Μανόλης Κουσλόγλου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...