Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θεματική Εβδομάδα "Σώμα και Ταυτότητα" και αντιδράσεις



 

Πριν από λίγο καιρό το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τον προγραμματισμό της “Θεματικής Εβδομάδας: Σώμα και ταυτότητα“. Πρόκειται για μία δράση που θα διαρκέσει μία εβδομάδα, κατά την οποία θα τηρείται μεν το ωρολόγιο πρόγραμμα των Σχολείων, αλλά η θεματολογία των διαφόρων μαθημάτων θα τροποποιηθεί ώστε να ταιριάζει στη φιλοσοφία και τη στοχοθεσία της δράσης.

Θα ξεκινήσω χωρίς περιστροφές: Έχοντας καταθέσει ανάλογη πρόταση πριν από ένα περίπου χρόνο (άρθρο: 11+1 σεμνές και ταπεινές προτάσεις, – δείτε την 7η πρόταση) και έχοντας την εμπειρία εφαρμογής της στο εξωτερικό (Heusteigschule, Stuttgart, σχολ. περίοδος 2011-12), τάσσομαι σαφέστατα υπέρ της εφαρμογής της. Συγχαίρω μάλιστα το Ι.Ε.Π. για την πρωτοβουλία, αλλά και το Υπουργείο για την αποδοχή της. Επίσης, έχοντας μελετήσει το περιεχόμενο των οδηγιών και του υλικού που προτείνει το ΙΕΠ, γίνεται σε μένα ολοφάνερο ότι κάποιοι άνθρωποι δούλεψαν σκληρά και συστηματικά για το θέμα.


-   Οι ενστάσεις μου

 Η αλήθεια είναι ότι η δράση προκάλεσε, μεταξύ άλλων, αντιδράσεις. Θα ξεκινήσω αμέσως με τις δύο προσωπικές μου ενστάσεις για το εγχείρημα:

1) Η θεματική εβδομάδα έχει συγκεκριμένη θεματολογία, καθορισμένη από το Υπουργείο. Αυτή η μεθοδολογία που επιλέχθηκε όμως μπορεί να αποτελεί μέσο χειραγώγησης αλλά και έκφραση πολιτικής κατεύθυνσης, από πλευράς της εκάστοτε κυβέρνησης. Ωστόσο, επειδή πρόκειται για την πρώτη φορά εφαρμογής της δράσης, θεωρώ ότι ακόμη και αυτό το γεγονός έχει τη θετική πλευρά του, αρκεί να μην επαναληφθεί. Ο λόγος είναι ότι στην περίπτωση που δεν υπήρχε συγκεκριμένη θεματολογία, θα έμενε εκτεθειμένη και αβοήθητη η άπειρη σε τέτοιες δράσεις εκπαιδευτική κοινότητα. Το πιθανότερο λοιπόν θα ήταν να μην εφαρμοσθεί η Θεματική εβδομάδα, παρά να καταντήσει μία εβδομάδα με χαμένα μαθήματα, προς μεγάλη χαρά οπωσδήποτε πολλών μαθητών.

2) Όταν ξεκινάει μια πρωτοποριακή δράση, φροντίζουν οι υπεύθυνοι να μην προκαλούν την κοινωνία. Γιατί πέρα από τις αντιδράσεις, που πάντα εκδηλώνονται σε κάθε καινοτομία, προσφέρεται μια πρώτης τάξεως δικαιολογία σε όσους αρέσκονται να αντιδρούν μόνο για την αντίδραση, σε όσους αρέσκονται να λένε “ΟΧΙ” σε ό,τι ταράζει τα νερά. Η αναφορά στους “τρανς”, λοιπόν, από πλευράς ΙΕΠ θεωρείται άστοχη. Αυτήν την περίοδο, η προτεραιότητα της κοινωνίας μας δεν είναι ο σεβασμός στις ιδιαιτερότητες των τρανσέξουαλς. Και ως εκπαιδευτικός να προσθέσω, ότι αυτό είναι το μοναδικό θέμα που έφερε σε αμήχανη θέση σχεδόν το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
 

-   Οι μεγάλες αντιδράσεις

Όλοι έχουμε τις ενστάσεις μας και τις διαφωνίες μας: Γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί. Έτσι λειτουργεί μια υγιής Δημοκρατία. Υπάρχουν όμως και κάποιοι που αντιδρούν πολύ δυναμικά: Ποιοι είναι αυτοί; Θα τους αναφέρω συνοπτικά: Είναι οι φασίστες, οι λαϊκιστές και οι, πολύ αριστεροί, λέμε, συνδικαλιστές.

Αντιδρούν οι φασίστες. Όχι μόνο αυτοί με τα ξυρισμένα κεφάλια, που στο κάτω – κάτω πρεσβεύουν μια συγκεκριμένη ιδεολογία, η οποία είναι ενάντια στο διαφορετικό από αυτούς. Αυτούς τους δικαιολογώ.  Αναφέρομαι στους άλλους, κάποιους ελάχιστους ευτυχώς, που είναι κρυμμένοι πίσω από πολιτικά κοστούμια ή ράσα, που ενώ οι οικογένειές τους ή οι κόλποι των φορέων που εκπροσωπούν περιλαμβάνουν το διαφορετικό, διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους όταν συζητούν γι’ αυτό…

Αντιδρούν οι λαϊκιστές, αυτοί δηλαδή που θέλουν να πουλήσουν λίγα φύλλα παραπάνω ή να δεχτούν λίγα κλικς επιπλέον, προκαλώντας με μεγαλοστομίες και τρομακτικούς τίτλους. Είναι και οι άλλοι, βεβαίως: Αυτοί που είναι ενάντιοι σε οτιδήποτε κάνει η παρούσα κυβέρνηση, μόνο και μόνο γιατί η δική τους δεν είχε το θάρρος, το μυαλό ή την ικανότητα να το κάνει. Να θυμίσω τις αντιδράσεις, από τους ίδιους ανθρώπους, στην ίδρυση της Ελληνικής Διαστημικής Εταιρίας: Ένας σπουδαίος επιστήμονας υποχρεώθηκε να δηλώσει ότι υποστηρίζει την ίδρυση του φορέα “αν και δεν είναι οπαδός της παρούσας κυβέρνησης” (https://www.facebook.com/DS1943/posts/1488415974526707) . Εκεί έχουμε φτάσει…

Αντιδρούν τέλος και οι, πολύ αριστεροί λέμε, συνδικαλιστές. Αυτοί οι ίδιοι που εναντιώνονται σε οποιοδήποτε μέτρο δεν περιέχει τις λέξεις “αύξηση μισθού”, “μείωση ωραρίου” ή υποχρεώνει την εκπαιδευτική κοινότητα… να αλλάξει για λίγο πλευρό.
Φυσικά αντιδρούν και όσοι είναι ανενημέρωτοι, ή έχουν συνηθίσει να ενημερώνονται στο πόδι από on-line αναξιόπιστες πηγές. Για αυτούς δεν μπορώ να γράψω κάτι. Ο μοντέρνος τρόπος ζωής έχει παρενέργειες.


-   Το καλό των παιδιών μας πάνω από όλα

Αναρωτιέμαι: Όλοι αυτοί δεν σκέφτονται τα παιδιά τους; Η Θεματική Εβδομάδα αναφέρεται στον ΕΘΙΣΜΟ, στη ΔΙΑΤΡΟΦΗ, στο ΣΩΜΑ, αλλά και στις έμφυλες ταυτότητες. Ναι και σε αυτές. Από ποιες πηγές προτιμούν οι γονείς αυτοί να ενημερωθούν τα παιδιά τους για τα παραπάνω θέματα και ιδιαίτερα για τις διαφυλικές σχέσεις; Από εξειδικευμένους επιστήμονες (σε όσα σχολεία γνωρίζω, θα μιλήσουν γι αυτό το θέμα κοινωνιολόγοι ή ψυχολόγοι από Δημόσιους Φορείς) ή από ΠΟΡΝΟ-sites? (Δεν βάζω links… αναφοράς. Τα γνωρίζουν μια χαρά αυτοί που αντιδρούν)

Τελειώνω με κάτι που πιστεύω και εύχομαι: Οι μαθητές θα αποτελέσουν τη μεγάλη θετική έκπληξη εκείνη την εβδομάδα. Να μου το   θυμηθείτε. Όχι οι άριστοι μαθητές, αλλά οι υπόλοιποι. Αυτοί που “δεν λένε καλά το μάθημά τους”. Θα δοθεί η ευκαιρία λοιπόν σε εμάς τους εκπαιδευτικούς των «θετικών επιστημών», να γνωρίσουμε και μια άλλη πλευρά των “κακών” μαθητών: Την πλευρά του προβληματισμένου και σκεπτόμενου νέου.

Κυριακή κοντή γιορτή.

Υ.Γ. Κλείνω με τη χθεσινή (1/2/2017) παρέμβαση του Ι.Ε.Π. προς εκπαιδευτικούς και γονείς. Είναι τόσο καλά διατυπωμένη, που δεν θέλω να αλλάξω ούτε τελεία: http://www.iep.edu.gr/images/anakoinwseis/2017-02-01_dt_IEP_thematiki_evdomada.pdf


Μανόλης Κουσλόγλου 
(Αναδημοσίευση από το eduportal.gr)


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...