Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ιστορία του κινητού των 3 € και ένα επιμύθιο του Αισώπου


 - Το smartphone των 3 €
Στις αρχές του 2016, πριν από ένα μόλις χρόνο δηλαδή, η ινδική εταιρία "Ringing Bells" ανακοίνωσε την κυκλοφορία του "Freedom 251", που θα διέθετε τα χαρακτηριστικά ενός τυπικού android smartphone, όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα, αλλά θα είχε τιμή περίπου 3 €!


 Χαρακτηριστικά του «Freedom 251» (Πηγή:wikipedia.org)

Η είδηση πήρε αμέσως τεράστια έκταση και διαδόθηκε πέρα από τα σύνορα της Ινδίας. Ταυτόχρονα βέβαια διατυπώθηκαν και ενστάσεις για την αξιοπιστία του εγχειρήματος. Ενδεικτικό είναι το άρθρο της "The Telegraph", που τον Ιούλιο του ίδιου έτους ανακοινώνει την έναρξη κυκλοφορίας του απίστευτα φθηνού κινητού, την επόμενη μόλις εβδομάδα. Μάλιστα, σύμφωνα με το άρθρο, εκπρόσωπος της εταιρίας φέρεται να δηλώνει ότι πρόκειται άμεσα να σταλούν τα πρώτα 200.000 κινητά στους ενδιαφερόμενους που είχαν προχωρήσει εδώ και καιρό στην παραγγελία τους.  Ταυτόχρονα όμως διατυπώνονται και σοβαρές αμφιβολίες σχετικά με την αξιοπιστία της εν λόγω εταιρίας, καθώς σύμφωνα με πολλούς επιστημονικούς φορείς, σήμερα είναι αδύνατο να κατασκευαστεί smartphone, ακόμη και στην Ινδία, με κόστος μικρότερο των 30-40 €.
 Για να μην τα πολυλογώ, στις 29 Δεκεμβρίου, πριν από ένα μήνα δηλαδή, ο Managing Director της “Ringing Bells” παραιτήθηκε, αφού... ποτέ δεν παραδόθηκε ούτε μία συσκευή σε κανέναν ενδιαφερόμενο! Περισσότερες πληροφορίες βρίσκονται στο ScoopWhoop


 Το smartphone Freedom 251, που δεν κυκλοφόρησε ποτέ

          Ωστόσο, κάποιες άλλες πολύ έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι έχει ιδρυθεί ήδη εταιρία με άλλη επωνυμία που συνεχίζει τη προσπάθεια. Δεν αναφέρω περισσότερα στοιχεία για να μη γίνω μέρος ενός ίσως κακόγουστου αστείου.

- Το laptop των 100 $
Όλη αυτή η πορεία του εγχειρήματος ξύπνησε μνήμες: Μου θύμισε την περίφημη ιστορία του Διεθνούς εγχειρήματος OLPC (One Laptop Per Child) που προώθησε την ιδέα κατασκευής ενός laptop των 100 $, σε μια χρονική στιγμή που τα laptops κόστιζαν στην αγορά περίπου 1.000 $. Τα laptop OLPC είχαν περιορισμένες δυνατότητες και έναν καθαρά εκπαιδευτικό χαρακτήρα, ενώ κυκλοφόρησαν σε μια εποχή που στην Ελλάδα τα σχολεία δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα φυσικά να διαθέσουν παρόμοιο τέτοιο εξοπλισμό στους μαθητές τους. Την ίδια περίοδο, θα πρέπει να επισημάνω ότι η είσοδος των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση ήταν στα σπάργανά της και αντιμετωπίζονταν με μεγάλη επιφύλαξη από μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας
            Όταν λοιπόν τότε διαδόθηκε το νέο για τη δυνατότητα παραγωγής laptop με τιμή 100 $, εξαφανίστηκαν ως δια μαγείας οι περισσότερες ενστάσεις για τη χρήση Νέων Τεχνολογιών και όλοι άρχισαν να ονειρεύονται σχολεία, όπου όλοι οι μαθητές θα διέθεταν το δικό τους laptop στην αίθουσα. Για την ιστορία, να αναφέρω ότι τελικά το θέμα δεν προχώρησε όσο αναμενόταν, γιατί απλά οι τεχνολογικές εξελίξεις ξεπέρασαν την ιδέα: Σήμερα, με λίγα επιπλέον χρήματα, ο καθένας μπορεί να αγοράσει ένα laptop ή κυρίως ένα tablet με πολύ περισσότερες δυνατότητες.
  

 OLPC σε Δημοτικό του Περού, 2010 (Πηγή: www.olpcnews.gr)

- Μήπως… «δεῖ δὲ χρημάτων, καὶ ἄνευ τούτων οὐδὲν ἔστι γενέσθαι τῶν δεόντων»;
          Κάνοντας μια αντιπαραβολή της είδησης για την παραγωγή φθηνών smartphones των 3 €, με αυτήν του laptop των 100 $, μπήκα σε σκέψεις.Αναρωτήθηκα λοιπόν: Αν η είδηση ήταν αληθινή, ή γίνει πραγματικότητα στο άμεσο μέλλον, ποια θα είναι η άποψή της Πολιτείας, αλλά και της εκπαιδευτικής κοινότητας σχετικά με την ένταξη tablets ή smartphones στη διδακτική διαδικασία; Να επισημάνω βέβαια, ότι αναφέρομαι στην αυστηρή και υπό επιτήρηση χρήση κάποιων δυνατοτήτων των φορητών συσκευών μέσα στην αίθουσα και όχι στην γενικευμένη απελευθέρωση της χρήσης τους από τους μαθητές στους χώρους του σχολείου. 
Να προχωρήσω σε μια υπόθεση εργασίας: Έστω ότι ενημερώνονται αύριο όλα τα ελληνικά σχολεία ότι είναι δυνατή η διάθεση smartphones ή tablets για αυστηρά εκπαιδευτικούς σκοπούς, με ένα αντίτιμο 3€/μαθητή. Ποια από αυτά δεν θα προχωρούσαν στον εξοπλισμό τους με αυτές τις φορητές συσκευές, όχι για να τα μοιράσουν στους μαθητές φυσικά και να προσθέσουν κι άλλα προβλήματα στα ήδη υπάρχοντα, αλλά για να τα διαθέσουν αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς;
Θα συνέχιζαν άραγε να υπάρχουν οι σημερινές ενστάσεις από την Πολιτεία και την εκπαιδευτική κοινότητα για την ένταξη κινητών και tablets στη διδακτική διαδικασία ή αυτές θα είχαν παρακαμφθεί ως διά μαγείας;
Θα το προχωρήσω κι άλλο: Αν οι διαδραστικοί πίνακες, τα tablets ή τα laptops κόστιζαν σήμερα 3 € το καθένα, θα ήταν όλα τα σχολεία πλήρως εξοπλισμένα και θα είχε κάθε μαθητής στη διάθεσή του από ένα tablet ή άραγε θα είχε απορριφθεί η χρήση τους γιατί, για παράδειγμα, αποσπούν την προσοχή του μαθητή;
Και για να κλείσω: Μήπως τελικά, κάποια προσκόμματα και αμφιβολίες σε θέματα χρήσης των Νέων Τεχνολογιών δεν οφείλονται τόσο σε παιδαγωγικές απόψεις, όσο σε οικονομικούς λόγους, ακόμη κι όταν αναφερόμαστε στην ένταξη πιο εξεζητημένων συσκευών, όπως τα smartphones ή τα tablets στη διδακτική διαδικασία;

- ΤΟ ΕπιμΥθιο
Όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια.

Μανόλης Κουσλόγλου
(Αναδημοσίευση από το www.eduportal.gr) 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...