Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ένα... προφητικό άρθρο για ένα καλύτερο Σχολείο


          Πριν από 10 μήνες, στις 8 Μαρτίου 2016, στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία είχα δημοσιεύσει στο www.eduportal.gr ένα άρθρο με τίτλο "11 + 1 σεμνές και ταπεινές προτάσεις για ένα καλύτερο σχολείο".

          Στο άρθρο αυτό κατέθεσα τις απόψεις μου για το πώς θα μπορούσε το ελληνικό Γυμνάσιο να γίνει πιο αποδοτικό χωρίς να ξοδευτεί ούτε ένα €. Δεν τις ανέλυσα σχεδόν καθόλου, καθώς θεωρούσα ότι όλοι οι συνάδελφοι θα μπορούσαν να αντιληφθούν το κέρδος της καθεμιάς από αυτές. Άλλωστε, δεν έγραψα κάτι πρωτότυπο, παρά πράγματα αυτονόητα για μία... κανονική χώρα (αλλά όχι για το "απέραντο φρενοκομείο" όπου ζούμε).

          Μετά από 10 μήνες λοιπόν παραθέτω και πάλι το άρθρο, όπου μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί ότι έχουν εφαρμοσθεί ήδη οι 5 από αυτές:

- 1η Πρόταση: Σημαντική μείωση της διδακτέας ύλης του συνόλου των μαθημάτων
- 2η Πρόταση:Κατάργηση τριμήνων, ορισμός τετραμήνων στο Γυμνάσιο.
- 3η Πρόταση: Κατάργηση θεσμού Μετεξεταστέων Σεπτεμβρίου.
- 4η Πρόταση: Μείωση διάρκειας εξετάσεων Ιουνίου με αντίστοιχη μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων.
- 7η Πρόταση: Θεσμοθέτηση εβδομάδας πρότζεκτ στα σχολεία, κατά το γερμανικό πρότυπο.

          Επίσης, έχουν κινηθεί διαδικασίες, έχουν σταλεί σχετικές εγκύκλιοι ή λαμβάνονται σχετικά μέτρα που αφορούν άλλες δύο προτάσεις μου.

 - 6η Πρόταση: Ουσιαστική λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών.
 - 8η πρόταση: Μείωση των ωρών μελέτης των μαθητών στο σπίτι.

          Δεν περιμένω την άμεση εφαρμογή των τεσσάρων προτάσεων που έχουν απομείνει, γιατί πρόκειται για δύσκολο εγχείρημα. Πολύ δύσκολο... Ωστόσο είμαι αισιόδοξος ότι θα εφαρμοσθούν και αυτές. Για να συμβεί κάτι τέτοιο ωστόσο θα χρειαστεί πολύ προσπάθεια, αποφασιστικότητα και κυρίως δουλειά από όσους συμφωνούν με την φιλοσοφία τους.

          Το πλήρες άρθρο, που περιλαμβάνει όλες τις προτάσεις (οι 5, 9, 10 και 11 δεν έχουν εφαρμοσθεί, όπως θα διαπιστώσετε) βρίσκεται στο link:  11 + 1 σεμνές και ταπεινές προτάσεις για ένα καλύτερο σχολείο


Μανόλης Κουσλόγλου
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...