Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

NOESIS: ΙΔΕΑ – Έκθεση Αρχαίας Ελληνικής Επιστήμης και Τεχνολογίας


Η έκθεση ΙΔΕΑ – Αρχαία Ελληνική Επιστήμη και Τεχνολογία, παρουσιάζει την εξέλιξη της ελληνικής σκέψης που δημιούργησε μια σειρά επιστημονικών, τεχνικών και καλλιτεχνικών πεδίων. Παράλληλα, πραγματεύεται όλα εκείνα τα τεχνολογικά επιτεύγματα, τα οποία έφεραν τον αρχαίο ελληνικό κόσμο σε ένα παγκόσμια αναγνωρισμένο επίπεδο.

Την παραγωγή, εκμετάλλευση και διαχείριση της έκθεσης έχει το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ. Υποστηρίζεται επιστημονικά από την Εταιρεία Μελέτης της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας (ΕΜΑΕΤ). Τη μελέτη και επίβλεψη της έκθεσης ανέλαβε η εταιρεία TETRAGON και υλοποιήθηκε με την ευγενική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Η Έκθεση
Ο σύγχρονος τρόπος παρουσίασης της έκθεσης και η χρήση νέων ψηφιακών μέσων, προκαλεί τους επισκέπτες να γνωρίσουν τον κόσμο της αρχαίας ελληνικής επιστήμης και τεχνολογίας. Απευθύνεται κυρίως σε ομάδες νεανικού και σχολικού κοινού, οικογένειες και μη εξειδικευμένους επισκέπτες, αποτελώντας ένα πολιτιστικό γεγονός για όλους. Με εύληπτο και ψυχαγωγικό τρόπο, μικροί και μεγάλοι μαθαίνουν για τεχνολογικά επιτεύγματα 3.000-2.000 χρόνων και για επιστημονικούς τομείς, που έδωσαν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες των ανθρώπων, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Πλούσιο εποπτικό υλικό και κινούμενες εικόνες (3D), αφηγήσεις αρχαίων προσώπων, ολογράμματα, ήχοι, μικρογραφίες και φυσικά μοντέλα τεχνολογικών ευρημάτων και ανακατασκευών πετυχαίνουν μια πολυδιάστατη ανασύσταση του αρχαίου κόσμου.

Η εκθεσιακή αφήγηση επιτρέπει στον επισκέπτη ελεύθερη περιήγηση στο χώρο, δίνοντας του κάποιες βασικές κατευθύνσεις. Καθώς μπαίνει στο χώρο τον υποδέχεται η εισαγωγική ενότητα με το διαδραστικό χρονολόγιο. Το χρονολόγιο τοποθετεί μια σειρά επιτευγμάτων και τεχνολογικών γεγονότων στο χρόνο, ορίζοντας το φάσμα των περιόδων που πραγματεύεται η ΙΔΕΑ.

Σημείο αναφοράς στο χώρο είναι ο Άξονας της Σκέψης, που διατρέχει την έκθεση, δίνοντας της ένα φωτεινό δυναμικό παλμό. Παρουσιάζει τις κυριότερες εκφάνσεις των φιλοσοφικών αναζητήσεων, που αποτέλεσαν σταθμούς της ελληνικής σκέψης και γέννησαν μια σειρά τεχνολογικών επιτευγμάτων, τεχνών και επιστημών. Παράλληλα, στο χώρο του άξονα δίνεται η δυνατότητα υλοποίησης μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων στις ειδικά διαμορφωμένες τράπεζες διάδρασης.

Εκατέρωθεν του άξονα, αναπτύσσονται οι 19 εκθεματικές ενότητες, που αποτελούν υποπεριοχές της έκθεσης με αυτοτελή παρουσία. Περιέχουν πληροφορίες, πλούσιο εποπτικό υλικό, οπτικοακουστικά μέσα και εκθέματα που συνομιλούν με τον άξονα, όσο και μεταξύ τους από πλευράς νοήματος και περιεχομένου.

Οι ενότητες φέρουν στις επιφάνειές τους, ένα αισθητικά επιβλητικό μυθολογικό στοιχείο και τη γενική εισαγωγή που ορίζει το πλαίσιο της κάθε θεματικής. Ανά ενότητα παρουσιάζονται σημαντικά επιτεύγματα, με βάση τις ιδέες, τις τεχνικές κατασκευής και την πρωτοτυπία τους. Συχνά γίνεται αντιπαράθεση αρχαίων και σύγχρονων τεχνολογιών, για να τονιστεί η διαχρονία των επιτευγμάτων.

Συνολικά η έκθεση πετυχαίνει την ολοκληρωμένη παρουσίαση της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας και επιστήμης, μέσα από μια πληθώρα ερμηνευτικών εργαλείων, που περιλαμβάνουν 27 μικρές οπτικοακουστικές παραγωγές, ένα 12λεπτο ντοκιμαντέρ, διαδραστικές εφαρμογές και 23 εκθέματα-μακέτες.

Για περισσότερες πληροφορίες  για το περιεχόμενο της έκθεσης πατήστε εδώ.

Για το έντυπο προβολής της έκθεσης στην ελληνική γλώσσα πατήστε εδώ.

Για το έντυπο προβολής της έκθεσης στην αγγλική γλώσσα πατήστε εδώ.

Ώρες λειτουργίας έκθεσης (κοινές με τις ώρες λειτουργίας του Μουσείου Τεχνολογίας)

Τρίτη – Παρασκευή: 10.30-15.00
Σάββατο: 13.30-20.30
Κυριακή: 11.30-18.30
Δευτέρα: Κλειστά

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:  www.noesis.edu.gr


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...