Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η φυσική της αστραπής (German version)

 
Λίγο πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων, με αφορμή τη διδασκαλία του ηλεκτρισμού, αφιέρωσα μία ώρα για να συζητήσω με τους μαθητές μου τη φυσική εξήγηση των κεραυνών και αστραπών. Η ερμηνεία δεν είναι και τόσο απλή, όσο κι αν φαίνεται παράξενο.

Τώρα που έφτασαν πια οι διακοπές και χαλαρώνουμε, είναι ευκαιρία να δώσω και τη Γερμανική έκδοση της φυσικής της αστραπής, διηγούμενος μια αληθινή ιστορία.

Όταν πρωτοπήγα στη Γερμανία, πριν από περίπου 9 χρόνια, μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι έβλεπα πολύ συχνά αστραπές στον ουρανό, μέσα από το παρμπρίζ του αυτοκινήτου μου, την ώρα που οδηγούσα. Μάλιστα, κάτι εντελώς ανεξήγητο συνέβαινε: Σχεδόν πάντα άστραφτε όταν περνούσα κάτω από μία γέφυρα, έξω από το Zuffenhausen, προάστιο της Στουτγάρδης.

Αδυνατώντας να ερμηνεύσω το φαινόμενο, τηλεφώνησα μια μέρα σε έναν πολύ καλό φίλο, που ζει χρόνια στη Γερμανία, να το συζητήσουμε.

"Τρέχεις;", με ρώτησε αυτός αμέσως. 
"Ε, τρέχω λίγο". Του απάντησα. 
"Οδήγα πιο αργά και θα σταματήσουν οι... αστραπές. Δεν είναι αστραπές ρε! Φλας από "φωτογράφους" της τροχαίας είναι!"

Κι έτσι εξηγήθηκε το... φυσικό φαινόμενο. 

Μανόλης Κουσλόγλου

Υ.Γ. Η αλήθεια είναι ότι είχα παρατηρήσει, πως η συχνότητα εμφάνισης των αστραπών ήταν ανάλογη της ταχύτητας του αυτοκινήτου...


Σχόλια

  1. Τουλάχιστον χαμογελούσες;;;; Χρόνια πολλά να χαιρόμαστε τη γιορτή μας. Μανώλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα. Από τότε που κατέφθασε για πρώτη φορά κλήση στο σπίτι μου, συνοδευόμενη από τη φωτογραφία μου, άρχισα να οδηγάω χαμογελαστός...

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...