Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνοπτική, ενδεικτική δομή Σχεδίου Δράσης Αυτοαξιολόγησης Σχολικής Μονάδας (tips)

Στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης εκπαιδευτικών μονάδων, πολλοί συνάδελφοι έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες διαμόρφωσης των σχεδίων δράσης σε διάφορους άξονες και δείκτες. Αν και οι διαδικασίες (αυτο)αξιολόγησης συναντούν εδώ και σαράντα χρόνια αντιδράσεις, πολλές φορές δικαιολογημένες, εδώ γίνεται μια πρώτη απόπειρα υποστήριξης αυτών των συναδέλφων, άσχετα με το αν υπάρχει συμφωνία επί της αποτελεσματικότητας τέτοιων διαδικασιών. Άλλωστε, όπως λέει και ο λαός: πρώτα βγαίναι η ψυχή και μετά το χούι.

Να σημειωθεί ότι, μιας και πρόκειται για μια πρώτη απόπειρα, είναι καλοδεχούμενα τα σχόλια και οι διορθώσεις, που όταν κρίνεται χρήσιμο, θα εντάσσονται στο αρχικό κείμενο, που θα επικαιροποιείται συνεχώς.

Μια προτεινόμενη δομής ενός σχεδίου δράσης, θα μπορούσε να περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες:


  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Το περιεχόμενο θα το επιμεληθεί η διεύθυνση του σχολείου

 

  • ΤΙΤΛΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ

Π.χ. «Συμμετοχή των γονέων στη σχολική ζωή». Ο τίτλος είναι απαραίτητος, γιατί θα καταχωρηθεί στη ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ.

Θα ήταν σκόπιμο να μην επιλέξουμε τον τίτλο από την αρχή, αλλά να τον διαμορφώσουμε και να καταλήξουμε σε αυτόν, ανάλογα με τις δράσεις που έχουμε σκοπό να κάνουμε. Αλλιώς, υπάρχει κίνδυνος να εγκλωβισμού και δυσκολίας ανάπτυξης του σχέδιου δράσης.   

 

  • ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Καλό θα ήταν η ενότητα αυτή να ξεκινήσει με κάποιους ορισμού σε περίπτωση που κάποιες έννοιες δεν είναι ευρέως γνωστοί (π.χ. «συμπερίληψη», «ευάλωτες κοινωνικά ομάδες», «σχολικό συμβούλιο» κλπ). Στη συνέχεια, αναφέρουμε τους λόγους που επιλέγουμε τον συγκεκριμένο άξονα και δείκτη. Δεν είναι απαραίτητο να πρόκειται για κάποιο σοβαρό πρόβλημα του σχολείου, αλλά απλά ένα ζήτημα που μπορεί να βελτιωθεί ή να διατηρήσει το υψηλό επίπεδο λειτουργίας του. Αν το αναφέρουμε ως σοβαρό πρόβλημα, τότε κατά την αποτίμηση της προηγούμενης χρονιάς, θα πρέπει να έχει αξιολογηθεί το σχολείο με πολύ χαμηλό βαθμό στον αντίστοιχο άξονα…  

 

  • ΣΚΟΠΟΣ – ΣΤΟΧΟΙ ΣΧΕΔΙΟΥ

Ο σκοπός μπορεί να είναι απλός και γενικός. Για παράδειγμα «η βελτίωση του δημοκρατικού τρόπου διοίκησης του σχολείου». Ωστόσο, οι επιμέρους στόχοι, θα πρέπει να είναι απολύτως συγκεκριμένοι, ώστε αφενός να είναι δυνατός ο σχεδιασμός συγκεκριμένων δράσεων και αφετέρου τελικά να αποτιμηθούν ως προς τον βαθμό επίτευξής τους. Για παράδειγμα: Α) Μείωση στο μισό, της διαρροής των μαθητών Β) Διπλασιασμός των επιμορφωτικών δράσεων σχετικά με… κλπ. Βέβαια, υπάρχουν περιθώρια γενίκευσης κάποιων στόχων, στον βαθμό που οι εμπλεκόμενοι συνάδελφοι νιώθουν ανασφάλεια σχετικά με την επίτευξή τους. Πάντως, ένα σχέδιο δράσης, δεν αξιολογείται μόνο από το αν είναι επιτυχές, γι’ αυτό και κάθε χρόνο επαναλαμβάνεται με βάση την ανατροφοδότηση από το αντίστοιχο της προηγούμενης χρονιάς.

 

  • ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ

Στον καθορισμό των κριτηρίων επιτυχίας θα βοηθήσει σημαντικά ο συγκεκριμένος καθορισμός των στόχων. Όσο πιο συγκεκριμένοι είναι αυτοί, τόσο πιο εύκολα είναι και τα κριτήρια επιτυχίας. Για παράδειγμα, ο στόχος για μείωση στο μισό της σχολικής διαρροής, κάνει προφανές το κριτήριο επιτυχίας του.

Ωστόσο, εδώ ελλοχεύει ο κίνδυνος της διχοτομικής επιλογής (ΝΑΙ/ΟΧΙ) που δεν βοηθά τη διαδικασία και σίγουρα θα προκαλεί ανασφάλεια στους συναδέλφους. Για τον λόγο αυτό, θα ήταν χρήσιμη η χρήση μιας πιο ευρείς κλίμακας (π.χ. Likert), ώστε τα κριτήρια επιτυχίας να προσφέρουν περισσότερα περιθώρια αξιολόγησης της διαδικασίας.      

 

  • ΜΕΘΟΔΟΣ

Εδώ μπορούμε να αναφέρουμε αναλυτικά και συγκεκριμένα τις δράσεις στις οποίες προγραμματίζουμε να προχωρήσουμε. Για παράδειγμα, «διοργάνωση διαδικτυακής ημερίδας ενημέρωσης γονέων», «δημιουργία νέας ενότητας σχετικά με … στην ιστοσελίδα του σχολείου» κλπ. Καλό θα ήταν οι δράσεις να αναλυθούν με περισσότερες λεπτομέρειες. Άλλωστε, οι δράσεις αποτελούν τον βασικό πυρήνα, την καρδιά ενός σχεδίου δράσης   

 

  • ΜΕΣΑ – ΠΟΡΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΟΥΝ

Αναφέρουμε τους ανθρώπινους πόρους (συνάδελφοι, γονείς, μαθητές κ.α.) που θα αξιοποιηθούν στις δράσεις, όπως και τυχόν υλικοτεχνική υποδομή (υπολογιστές, προβολικό, αίθουσες κλπ), οικονομικοί πόροι, εργαλεία, χρόνος που αφιερώνεται.

 

  • ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Μπορούμε να χωρίσουμε τις δράσεις σε δύο τετράμηνα, για παράδειγμα, δημιουργώντας έναν πίνακα με τρεις στήλες, όπως ο ακόλουθος:

 

Όνομα δράσης

Α’ τετράμηνο

Β’ τετράμηνο

Δράση 1

X

 

Δράση 2

X

 

Δράση 3

X

X

Βέβαια, θα ήταν ακόμη πιο χρήσιμο, για πολλούς λόγους, ο πίνακας να είναι πιο σύνθετος και να περιλαμβάνει περισσότερες λεπτομέρειες. Ενδεικτικά:

 

Όνομα δράσης

Στόχος

Μέθοδος

Α’ τετράμηνο

Β’ τετράμηνο

 

 

 

 

 

 

  • ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Είναι απαραίτητο να καταγραφούν οι διαδικασίες που θα ακολουθούν τα μέλη της ομάδας έργου, ώστε να παρακολουθούν την πορεία τους σχεδίου δράσης. Κάποιες τέτοιες διαδικασίες θα μπορούσαν να είναι για παράδειγμα, οι συσκέψεις μεταξύ των μελών, η δημιουργία συνεργατικού εγγράφου κλπ

Στο ίδιο πλαίσιο, καλό θα ήταν να καταγραφούν οι διαδικασίες διαμορφωτικής αξιολόγησης/ανατροφοδότησης της διαδικασίας: Μπορούν να διαμοιρασθούν ερωτηματολόγια, να διοργανωθεί μια συνάντηση με όλους τους εμπλεκόμενους (όχι μόνο τα μέλη της ομάδας), να δοθούν συνεντεύξεις κλπ που θα λειτουργήσουν ως ανατροφοδότηση και θα οδηγήσουν σε διορθωτικές κινήσεις όσον αφορά τις δράσεις.


Μανόλης Κουσλόγλου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...