Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο νέος Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), μια επισήμανση και ένα ερώτημα - τροφή για σκέψη.


Στις 25 Μαΐου 2018 τίθεται σε ισχύ  ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), ο οποίος αφορά φυσικά και στη λειτουργία των σχολικών Μονάδων, που χαρακτηρίζονται "πλούσια σε δεδομένα".

Ήδη, ο ενημερωτικός κόμβος του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου "Ασφάλεια στο διαδίκτυο" προχώρησε σε σχετική υπόμνηση με τίτλο "Πρότυπο προστασίας προσωπικών δεδομένων στα σχολεία". 

O πλήρης, 120σέλιδος κανονισμός, είναι προσβάσιμος στα ελληνικά ΕΔΩ. Να υπογραμμισθεί ότι έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι πρώτες 170 παράγραφοι, που αναλύουν την φιλοσοφία του κανονισμού και των άρθρων του, που ακολουθούν. Όσοι δεν αρκούνται στο... Microlearning των social media, θα ήταν καλό να το διαβάσουν.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει σχετικά με τον ορισμό της επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων, όπως αυτός δίνεται στην παράγραφο 2, του άρθρου 4 του κανονισμού:

"Επεξεργασία: κάθε πράξη ή σειρά πράξεων που πραγματοποιείται με ή χωρίς τη χρήση αυτοματοποιημένων μέσων, σε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα ή σε σύνολα δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, όπως η συλλογή, η καταχώριση, η οργάνωση, η διάρθρωση, η αποθήκευση, η προσαρμογή ή η μεταβολή, η ανάκτηση, η αναζήτηση πληροφοριών, η χρήση, η κοινολόγηση με διαβίβαση, η διάδοση ή κάθε άλλη μορφή διάθεσης, η συσχέτιση ή ο συνδυασμός, ο περιορισμός, η διαγραφή ή η καταστροφή".

Ο παραπάνω ορισμός οδηγεί καταρχήν σε μία επισήμανση: Ακόμη και η προφορική διάδοση προσωπικών δεδομένων των μαθητών ή συναδέλφων (σωματικά, πολιτιστικά, κοινωνικά, θρησκευτικά, πολιτιστικά, βιομετρικά και άλλα χαρακτηριστικά) ή πράξη που προκαλεί την κοινοποίηση ή διάδοσή τους, χωρίς να έχει γνώση το υποκείμενο ή χωρίς τη γραπτή συγκατάθεσή του, αποτελεί παράπτωμα και επισύρει συνέπειες. 

Αυτό βέβαια είναι μάλλον γνωστό, αλλά ποτέ δεν τηρείται στο πλαίσιο της ελληνικής κοινωνίας... του κουτσομπολιού. Σε αντίθεση με την αντίστοιχη γερμανική, όπου ο εκπαιδευτικός υπογράφει κατά την πρόσληψή του δήλωση, ότι γνωρίζει το ακριβές, βαρύ, πρόστιμο που θα πληρώσει σε περίπτωση προφορικής διάδοσης προσωπικών δεδομένων συναδέλφων ή μαθητών του (ο υπογράφων του άρθρου είναι και... υπογράφων της σχετικής δήλωσης κατά τη θητεία του στο Heusteigschule  Stuttgart...)  

Ωστόσο, ο παραπάνω ορισμός προκαλεί και ένα πολύ σοβαρό ερώτημα:  
Ποιες θα είναι άραγε οι επιπτώσεις του νέου κανονισμού της Ε.Ε. όσον αφορά σε επίσημες διαδικασίες που ακολουθούνται ή εκδηλώσεις που διεξάγονται στα ελληνικά σχολεία και οι οποίες αποτελούν έμμεσα ή άμεσα πράξεις δήλωσης/κοινοποίησης και διάδοσης προσωπικών δεδομένων των μαθητών;  

Ας το σκεφτούμε λίγο...

Μανόλης Κουσλόγλου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...