Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Φορητές αίθουσες": Γιατί όχι και στην Ελλάδα;

 
Μπορεί να είναι σύμπτωση, μπορεί και όχι: Μέσα σε δύο μέρες διάβασα δύο διαφορετικές ειδήσεις, και οι δύο προερχόμενες από τις Η.Π.Α, σύμφωνα με τις οποίες τοπικές κοινότητες ξεκινούν προγράμματα με φορητές αίθουσες. Αναφέρομαι φυσικά σε διαμορφωμένα λεωφορεία, που δίνουν τη δυνατότητα σε μαθητές πολλών σχολείων να έχουν πρόσβαση σε πηγές που δεν προσφέρονται στα σχολεία τους.

Η πρώτη είδηση της 7/8/2017 προέρχεται από την "Omaha Herald World", όπου ανάμεσα στα άλλα αναφέρεται ότι ένα Wi-Fi Mobile Learning λεωφορείο θα είναι διαθέσιμο αυτό το φθινόπωρο στα σχολεία της Omaha (η μεγαλύτερη πόλη της Νεμπράσκα, Η.Π.Α.) Όταν το λεωφορείο επισκέπτεται τα σχολεία, οι μαθητές θα παρακολουθούν μαθήματα ψηφιακής αγωγής, καθώς και μαθήματα βασισμένα στις Νέες Τεχνολογίες. Το λεωφορείο θα σταθμεύει στο σχολείο, ώστε να προσφέρει στους μαθητές πρόσβαση στο ιντερνετ έξω από την τάξη.

Η δεύτερη είδηση της 9/8/2017 δημοσιεύεται στην "The Dominion Post" και μας ενημερώνει ότι, σύμφωνα με το πρόγραμμα "Learning in Motion", τα σχολεία του Preston County (περιοχή των 35.000 κατοίκων στη Δυτική Βιρτζίνια) αποκτούν μια νέα φορητή αίθουσα. Πρόκειται για ένα πρώην σχολικό λεωφορείο, το οποίο διαμορφώθηκε έτσι ώστε το μπροστινό μέρος του να έχει χώρο για προγράμματα αλφαβητισμού, στη μέση του να διαθέτει σταθμούς για STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά) και η γαλαρία του να χρησιμεύει ως αποθηκευτικός χώρος. Το σημαντικό στοιχείο αυτής της πρωτοβουλίας είναι ότι στηρίζεται από δύο χορηγίες, συνολικής αξίας 8.000 $, ενώ η κομητεία δεν χρειάστηκε να ξοδέψει ούτε ένα δολάριο.

Οι παραπάνω δύο περιπτώσεις δεν είναι φυσικά οι μοναδικές. Το WWE Learning Bus, για παράδειγμα, χρηματοδοτείται από την οργάνωση W.W.E. (Women Endowing Education). Πρόκειται για ένα φορητό εργαστήριο πληροφορικής, εξοπλισμένο με 20 υπολογιστές που δραστηριοποιείται στην περιοχή του Blue Springs (Missouri, ΗΠΑ). Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σχολικές εργασίες, εκπαιδευτικά παιχνίδια, προετοιμασία για τεστ, αναζήτηση εργασίας κ.α. Το λεωφορείο είναι εφοδιασμένο με ράμπα για άτομα με κινητικές δυσκολίες και διαθέτει WiFi Hot Spot, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα πρόσβασης στο ιντερνετ σε όσους βρίσκονται στην περιοχή, όπου είναι παρκαρισμένο. 
Φυσικά το λεωφορείο είναι στελεχωμένο με εκπαιδευτικούς, αλλά και εξειδικευμένους εθελοντές, που είναι διαθέσιμοι να βοηθήσουν τους μαθητές και τις οικογένειές τους με ό,τι χρειάζονται.

Οι πρωτοβουλίες αυτές δεν είναι πρωτόγνωρες για την Ελλάδα, αρκεί να σκεφτούμε ότι κάποιες Δημόσιες Βιβλιοθήκες διαθέτουν εδώ και δεκαετίες κινητές Μονάδες για να εξυπηρετούν απομακρυσμένες περιοχές. Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ελευθερούπολης αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα, καθώς διαθέτει βιβλιοαυτοκίνητα από το 1975.  

Τα τρία παραδείγματα που αναφέρθηκαν πιο πάνω θα μπορούσαν πολύ εύκολα να εφαρμοστούν και στην Ελλάδα. Το κόστος δεν είναι μεγάλο, καθώς το κάθε λεωφορείο μπορεί αν εξυπηρετεί έναν ή περισσότερους Νομούς και όχι μόνο ένα σχολείο, όπως προέβλεπε η κατά δεκάδες φορές πιο κοστοβόρα πρωτοβουλία "Κινητά Εργαστήρια Πληροφορικής" (εξοπλισμός όλων των Γυμνασίων της χώρας με ένα κινητό εργαστήριο). Από το 2012 περιμένουμε αυτά τα λεωφορεία-εργαστήρια. Ίσως να έμειναν στο δρόμο από λάστιχο. Κανείς δεν γνωρίζει πλέον...

Μανόλης Κουσλόγλου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...