Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Λίγα σχόλια για την Ε.Ε.Φ. και τους Φυσικούς


Πριν από λίγο κοινοποίησα το άρθρο "Σχόλια πάνω στα Θέματα της Α' Φάσης του πανελλήνιου Διαγωνισμού Φυσικής 2017 της ΕΕΦ, για μαθητές Δημοτικού", από το eduportal.gr στο Blog μου. Με την ευκαιρία αυτή, αποφάσισα να γράψω λίγα επιπλέον σχόλια, γιατί πνίγομαι στην κυριολεξία:
Α) Πέρυσι η ΕΕΦ δίδαξε σε μαθητές Δημοτικού ότι η Πυρηνική Ενέργεια είναι μια καθαρή ενέργεια (σε ερώτηση κλειστού τύπου, ώστε οι μαθητές να μη μπορούν να επιχειρηματολογήσουν, ή να βάλουν έναν "αστερίσκο", ας πούμε), αλλά και ότι, όταν ανοίγουμε την πόρτα το χειμώνα, δεν μπαίνει κρύο στο δωμάτιο (το σωστό, ότι δηλαδή ΝΑΙ μπαίνει κρύος αέρας στο δωμάτιο το γνώριζε και η γιαγιά μου, αλλά όχι οι εκπρόσωποι των Ελλήνων Φυσικών...). Για το πρώτο θέμα πλακώθηκε, όπως το γράφω, με τον τότε Υπουργό Περιβάλλοντος και για το δεύτερο... με μένα (οκ, αυτό το δεύτερο δεν ήταν τίποτα σοβαρό)

Β) Φέτος τα θέματα της ΣΤ’ Δημοτικού διατυπώθηκαν με τόση προχειρότητα, που έχασαν, κατά την άποψή μου, την επιστημονική τους εγκυρότητα. Διότι, ακόμη κι αν θέλει να απλοποιήσει κάποιος ένα θέμα δεν το παραποιεί. Φέτος, ούτε ένα θέμα από τα τέσσερα δεν ήταν απολύτως σωστό... Για όνομα του Θεού!

Γ) Όταν ένας Επιστημονικός Φορέας δίνει θέματα σε μικρούς μαθητές, στο πλαίσιο ενός Πανελλήνιου Διαγωνισμού, εκτίθεται στην επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία επιτρέπεται να τον κρίνει... Επίσης, όποιος αρθρογραφεί σχολιάζοντας τα θέματα, εκτίθεται εξίσου στην επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα... Μπορεί να κριθεί λοιπόν, το ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο…

Δ) Ο επίσημος εκπρόσωπος των Ελλήνων Φυσικών, η ΕΕΦ, οφείλει να γνωρίζει ποια από τα παραδείγματα που περιέχονται στο βιβλίο των Φυσικών του Δημοτικού είναι απολύτως σωστά και ποια όχι, και να επιλέγει αυτά που είναι αδιαμφισβήτητα. Να ενημερώσω αντίστοιχα, ότι το βιβλίο Φυσικής Προσανατολισμού της Γ' Λυκείου αναφέρει παραδείγματα Bernoulli, που στην πραγματικότητα δεν είναι σωστά. Τα βάζουμε στις Πανελλαδικές επειδή... "το λέει το βιβλίο"; Όχι βέβαια!

Ε) Είναι απορίας άξιο, το πώς εγώ, ένας απλός φυσικός Γυμνασίου διαπίστωσα με μία ανάγνωση τόσες ασάφειες και αστοχίες, που δεν μπόρεσε να δει ολόκληρη επιτροπή επιστημόνων. Είναι δυνατόν; Ποια ήταν αυτή η Επιτροπή που έβαλε τα θέματα;

ΣΤ) Ωστόσο, δεν ρίχνω το φταίξιμο σε αυτούς που έβαλαν τα θέματα. Την ευθύνη φέρουν αυτοί που τους όρισαν και που δεν έθεσαν δικλίδες ασφαλείας ώστε να μην εκτεθούν αυτοί οι συνάδελφοι και μαζί τους το σύνολο των Φυσικών...
 
Ζ) Ρίχνοντας μια ματιά στα θέματα της Ε' Δημοτικού, διαπίστωσα, σε αντίθεση με την προχειρότητα αυτών της ΣΤ', ότι ήταν μια χαρά! (Ένα θεματάκι βρήκα άστοχο, αλλά αξίας 0,2 μονάδων. Ανάξιο λόγου). ΑΡΑ, ΝΑΙ γίνεται να βάλει κανείς θέματα σωστά διατυπωμένα και δίχως παρανοήσεις σε μικρούς μαθητές.

Η) Για μένα η μεγαλύτερη ντροπή δεν είναι η ΕΕΦ. Είναι όσοι δεν μιλάνε. Όσοι δεν ασκούνε κριτική. Όσοι αποστασιοποιούνται. Στο κάτω - κάτω, η ΕΕΦ κάνει μεγάλα λάθη μεν, αλλά βρέθηκε κάποιος μέσα εκεί να τραβήξει ένα αυτί; Πώς θα συνειδητοποιήσουν τα λάθη τους αυτοί που τα κάνουν, όταν κανείς δεν τους το λέει; Ή πώς θα σταματήσουν να κάνει λάθη η ΕΕΦ, όταν δεν τα πληρώνει; Και ποιος εκτίθεται τελικά από αυτές τις αστοχίες, δέκα εκπρόσωποι της ΕΕΦ ή όλοι μας;

Θ) Έχοντας πλήρη επίγνωση της κατάστασης, αλλά και κάποιων άξιων συναδέλφων στους κόλπους της ΕΕΦ, είμαι βέβαιος ότι... ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ: Ποτέ δεν ξαναδόθηκαν τέτοια θέματα και, το σπουδαιότερο, φαίνεται ότι ποτέ δεν θα ΞΑΝΑΔΟΘΟΥΝ.

Ι) Κλείνοντας, να πω το εξής: Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών είναι ο Επιστημονικός και συνδικαλιστικός φορέας μας. Πρέπει να είναι ΔΥΝΑΤΟΣ, αλλά και ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΣ και ΕΓΚΥΡΟΣ. Όσο δεν φέρει τα δύο τελευταία χαρακτηριστικά, δεν θα φέρει ούτε το πρώτο από αυτά. Ελπίζω να το συνειδητοποιήσουν αυτό όσο το δυνατόν περισσότεροι, όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

Μανόλης Κουσλόγλου
Φ Υ Σ Ι Κ Ο Σ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...