Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Περί επιλογής Διευθυντών Σχολικών Μονάδων


Το Υπουργείο φαίνεται ότι καταλήγει στο νέο σύστημα επιλογής Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, μετά την απόφαση του ΣτΕ σχετικά με την αντισυνταγματικότητα της διαδικασίας επιλογής τους, όπως αυτή ίσχυε μέχρι σήμερα (σχετική δημοσίευση: eduportal.gr).

Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την ενεργό εμπλοκή του Συλλόγου Διδασκόντων ήταν, κατά την άποψή μου, ιδιαίτερα θετική. Ο λόγος ήταν ότι μέχρι τότε, βαρύνουσα σημασία στην επιλογή έπαιζε η συνέντευξη του υποψηφίου. Απόλυτα φυσιολογικό για μια κανονική χώρα. Όχι για την Ελλάδα όμως, όπου η συνέντευξη αποτελούσε το καλύτερο μέσο αξιολόγησης με κριτήριο το πόσο "δικά μας παιδιά" ήταν οι υποψήφιοι. Οι συνέπειες των κομματικών μεθόδων τραγικά, γνωστά και ολοφάνερα σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα.

Η συνέντευξη πέρασε για λίγο στην άκρη λοιπόν και η εκπαίδευση γλύτωσε από κάποιους άχρηστους εγκάθετους. Ωστόσο, η αντικατάστασή της από τη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων έγινε με τρόπο υπερβολικό και προκλητικό. Δυστυχώς, η διαδικασία πέρασε στο άλλο άκρο: Ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν δικαίωμα να είναι υποψήφιοι σε Σχολεία, όπου ο Σύλλογος δεν τους έδινε ποσοστό ψήφων 20%,  σε πολλές περιπτώσεις αφού απλά δεν τους γνώριζε.

Επιπλέον, η ρύθμιση που ίσχυε μέχρι σήμερα έδινε στο Σύλλογο Διδασκόντων μια βαρύτητα της τάξης του 30% περίπου. Αυτό όμως στην πράξη ήταν απολύτως ψευδές: Κανένας υποψήφιος δεν διέθετε τόσα επιστημονικά και υπηρεσιακά προσόντα ώστε να καλύπτει το υπόλοιπο 70%. Έτσι, οι αποφάσεις των Συλλόγων, όταν δεν απέρριπταν εντελώς κάποιους υποψήφιους, είχαν βαρύτητα άνω του 50%.

Με απλά λόγια, στην πράξη ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφάσιζε ποιοι θα είναι υποψήφιοι και ποιος από αυτούς θα γίνει διευθυντής.

Υπήρξαν λοιπόν και αρνητικές συνέπειες στο σύστημα που είχε εφαρμόσει η νέα κυβέρνηση. Για παράδειγμα, μπορούσε να γίνει Διευθυντής οποιοσδήποτε ήταν αρεστός στον Σύλλογο Διδασκόντων, χωρίς να έχει στοιχειώδη άλλα επιστημονικά ή υπηρεσιακά προσόντα, εκτός του πτυχίου με το οποίο διορίστηκε (πάλι καλά...). Επίσης, στην ουσία κανένας εκπαιδευτικός, όσο ικανός και να ήταν, δεν μπορούσε να θέσει υποψηφιότητα σε άλλη Σχολική Μονάδα από αυτήν που υπηρετούσε, καθώς κανένας εκπαιδευτικός εκεί δεν θα τον ψήφιζε (εκτός αν ο απερχόμενος διευθυντής ήταν τόσο αντιπαθής, που οι εκπαιδευτικοί ήθελαν να τον ξεφορτωθούν πάση θυσία). Ακόμη, σε κάποιες Σχολικές Μονάδες, η διαδικασία επιλογής διευθυντών έπαιρνε τον χαρακτήρα προεκλογικής περιόδου με ταξίματα, κεράσματα, αγκαλιές ή ακόμη και απειλές.
 
Τα σχολεία ωστόσο, δεν ανήκουν στο Σύλλογο Διδασκόντων αλλά στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Και οι διευθυντές Σχολικών Μονάδων είναι Στελέχη του Υπουργείου και όχι Πρόεδροι πολιτιστικών ή εξωραϊστικών συλλόγων.

Οι παραπάνω υπερβολές, που σε κανένα φυσιολογικό κράτος δεν συμβαίνουν, οδήγησαν στην αλλαγή του νόμου. 

Κρίμα. 

Ο Σύλλογος πρέπει να έχει λόγο, με μικρότερη βαρύτητα και να μην επεμβαίνει στο ποιοι θα είναι υποψήφιοι διευθυντές και ποιοι όχι. Θα πρέπει να έχει λόγο για αρκετά ακόμη χρόνια, μέχρι να ξηλωθεί εντελώς ο κομματικός στρατός των άχρηστων και ανίκανων που έχει καθηλώσει στην κυριολεξία την ελληνική εκπαίδευση. Θα πρέπει να έχει λόγο μέχρι να αλλάξει η νοοτροπία των "δικών μας παιδιών".

Χάθηκε λοιπόν μια ευκαιρία. Ελπίζω τουλάχιστον, να ληφθούν μέτρα ώστε να μην επανέλθει το σύστημα επιλογής όπως ακριβώς ίσχυε παλαιότερα. Είναι πολύ εύκολο να θεσπιστούν δικλείδες ασφαλείας για αντικειμενικές κρίσεις. Αρκεί να υπάρχει η βούληση να συμβεί κάτι τέτοιο. Το ελπίζω, αλλά μετά από είκοσι χρόνια στη Δημόσια Εκπαίδευση, πολύ αμφιβάλλω γι' αυτό.


Μανόλης Κουσλόγλου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...