Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνθετικές εργασίες στο Γυμνάσιο: Σαν πρωταπριλιάτικο ψέμμα...

 
Η αλήθεια είναι ότι είμαι ο μοναδικός και... ακριβοθώρητος φυσικός του Γυμνασίου μας και διδάσκω μόνο Φυσική, δηλαδή ένα μάθημα της Α' ομάδας, της πρωτοκλασάτης. Έτσι, δεν είχα ενδιαφερθεί ιδιαίτερα μέχρι σήμερα για το θέμα των "Συνθετικών Εργασιών", τις εναλλακτικές μορφές διαγωνίσματος Β' τετραμήνου που προτείνει το Υπουργείο για τα μαθήματα της Β' ομάδας.

Σήμερα μου δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσω μια πολύ χρήσιμη ενημέρωση από τον Σύμβουλο Φ.Ε.  πάνω στο θέμα και η αλήθεια είναι ότι μετά από μισή περίπου ώρα ανέτρεξα στο ημερολόγιό μου, για να διαπιστώσω αν σήμερα είναι Πρωταπριλιά. 

Θα μπω κατευθείαν στο θέμα: Αναρωτιέμαι λοιπόν, με βάση όσα άκουσα τουλάχιστον, πώς είναι δυνατό το ίδιο Υπουργείο που δημιουργεί έναν καινοτόμο θεσμό, να του φορτώνει ταυτόχρονα ένα σωρό προβλήματα, οδηγώντας τον νομοτελειακά σε κατάργηση ή αχρησία από την επόμενη κιόλας χρονιά...

Εξηγούμαι:
Σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες, οι μαθητές του Γυμνασίου, αντί να γράψουν ένα διαγώνισμα που να περιλαμβάνει ύλη 4 διδακτικών ωρών, μπορούν εναλλακτικά να κάνουν το εξής:

Σε ΜΙΑ, επαναλαμβάνω, σε ΜΙΑ διδακτική ώρα (καθαρή διάρκεια: 35-40'):
- Να λάβουν υλικό από τον καθηγητή τους, που να σχετίζεται με το μάθημα δύο διδακτικών ωρών.
- Να συγκροτήσουν ομάδες και να επεξεργαστούν το υλικό σε συνδυασμό με την αντίστοιχο υλικό που περιέχουν τα σχετικά κεφάλαια του βιβλίου τους.
- Να ενημερωθούν από τον καθηγητή τους:
  Α) Για την, ιδιαίτερα σύνθετη για την ηλικία τους, δομή της γραπτής δοκιμασίας 300 λέξεων, που πρέπει να γράψουν τη δεύτερη διδακτική ώρα, ως απάντηση σε ένα ερώτημα που θα τους δοθεί τότε.
  Β) Για τη μορφή του πόστερ, που εναλλακτικά μπορούν να φτιάξουν αντί  της γραπτής απάντησης.
  Γ) Για τον τρόπο αξιολόγησης, ο οποίος περιλαμβάνει πίνακες δύο σελίδων.
- Να θέσουν ερωτήματα, απορίες που σίγουρα θα έχουν σχετικά με το νέο τρόπο εξέτασης

 Τη δεύτερη διδακτική ώρα, που πιθανώς να είναι την επόμενη εβδομάδα, οι μαθητές:
- Λαμβάνουν ένα ερώτημα από τον καθηγητή τους (και πιθανώς και άλλα υποερωτήματα).
- Απαντούν σε αυτά σύμφωνα με τη δομή που τους έχει εξηγηθεί
- ή φτιάχνουν ένα πόστερ, εφόσον έχουν φροντίσει να έχουν φέρει μαζί τους ψαλίδι, μαρκαδόρους, εικόνες κ.λ.π.

Οι επισημάνσεις μου:
1. Ο καθηγητής καλείται να εξηγήσει στους μαθητές και αυτοί να κατανοήσουν καλά σε 40', πράγματα που μετά από 18 χρόνια εμπειρίας μου σε ομαδοσυνεργατική μάθηση, θεωρώ ότι χρειάζονται 5 ώρες για να γίνουν κατανοητά σε τέτοιο βαθμό ώστε να εφαρμοσθούν αποδοτικά.

2. Οι ίδιοι μαθητές που δεν μπαίνουν καν στον κόπο να διαβάσουν ούτε το μάθημά τους, παρά επιλέγουν λίγες αράδες, τις πιο βασικές, καλούνται όχι μόνο να μελετήσουν τα σχετικά κεφάλαια, αλλά και επιπλέον διδακτικό υλικό που τους έχει δώσει ο καθηγητής. Πού τέτοιο θαύμα Θεέ μου...

3. Οι μαθητές καλούνται να κατανοήσουν σε ελάχιστο χρόνο δομές εργασιών και πόστερ, που, συγχωρέστε με, μετά από τόση εμπειρία σε επιτροπές Πανελληνίων Συνεδρίων... δεν κατανοούν ούτε πολλοί εκπαιδευτικοί.

4. Οι μαθητές καλούνται να φέρουν μαζί τους υλικά χειροτεχνίας και εικόνες για να φτιάξουν πόστερ/απάντηση σε ένα ερώτημα που δεν γνωρίζουν ποιο ακριβώς θα είναι. Υπόψη, δεν θα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο.

5. Οι μαθητές καλούνται να ενημερωθούν για τα κριτήρια αξιολόγησης, τα οποία δεν είναι απολύτως κατανοητά, καθώς περιέχουν γενικές έννοιες. Να προσθέσω ότι τα κριτίρια περιλαμβάνονται σε πυκνογραμμένους πίνακες δύο σελίδων.

6. Οι μαθητές έχοντας μπροστά τους το υλικό που τους έχει δοθεί και το βιβλίο τους (η εργασία γράφεται τη 2η διδακτική ώρα με ανοικτά βιβλία, στη διάθεση του μαθητή), πιθανότατα να αντιγράψουν (copy-paste λέγεται) παραγράφους από το υλικό, παραφράζοντας το ελαφρώς (αν μπούνε στον κόπο να κάνουν κάτι τέτοιο).  Τότε όμως,
- Πώς θα αξιολογήσει τέτοιου είδους γραπτά ένας καθηγητής;
- Τι νόημα θα έχει όλη η προηγούμενη προεργασία;

7. Η Συνθετική Αξιολόγηση θα εφαρμοσθεί σε πολλά μονόωρα μαθήματα, μαθήματα που διδάσκονται μία φορά την εβδομάδα ή συνήθως μία φορά το δεκαπενθήμερο, όπως Χημεία, Γεωγραφία, Βιολογία. Θα αφιερωθεί όλο το δεύτερο τετράμηνο για να γίνει κατανοητή η διαδικασία ή θα διδαχθούν μαθήματα τελικά;

8. Ποια πρόβλεψη υπάρχει για τα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα; Πώς θα κατανοήσουν όλα αυτά τα πράγματα μέσα σε 40';

Να υπογραμμίσω βεβαίως ότι οι επισημάνσεις μου αναφέρονται σε μαθήματα Θετικών Επιστημών. Επίσης, να πω ότι στη Γ' Γυμνασίου μπορούν να αφιερωθούν τρεις ώρες στη νέα μορφή εξέτασης και άρα να δοθούν περισσότερες εξηγήσεις στους μαθητές (και άρα... ένα μονόωρο μάθημα να μη διδαχθεί ποτέ στο δεύτερο τετράμηνο).

Θα έγραφα κι άλλα πολλά, αλλά θα κλείσω όπως ξεκίνησα: Είμαι πάρα πολύ θυμωμένος. Πάρα πολύ: Πώς γίνεται οι ίδιοι θεσμοί που εισάγουν ένα, θετικό κατά την άποψή μου μέτρο, να καταφέρνουν την ίδια στιγμή να το "καίνε"; Να το καθιστούν ανεφάρμοστο, μη βιώσιμο; Πώς; 
Με πόση προχειρότητα σχεδιάζονται τελικά κάποια πράγματα...
Απογοήτευση.


Μανόλης Κουσλόγλου






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...