Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μοντέρνα Φυσική: Αναφορά σε δύο "εναλλακτικές" ιδέες (Video)

Μέσα από το Blog δίνεται συνέχεια στην εισαγωγή θεμάτων μοντέρνας Φυσικής για παιδιά (και όχι μόνο). Η αλήθεια είναι ότι η εισαγωγή της διδασκαλίας μοντέρνας φυσικής στην ύλη της Β΄θμιας Εκπ/σης δεν σκοντάφτει μόνο στο γεγονός ότι οι νέες θεωρίες είναι εξαιρετικά σύνθετες και συνεπώς δυσνόητες στους μαθητές. Ωστόσο, είναι κι αυτό ένα εμπόδιο, το οποίο όμως μπορεί να αποδειχτεί ότι παρακάμπτεται σχετικά εύκολα, αρκεί να υπάρχει διάθεση, φαντασία και δημιουργικότητα.

Το παραπάνω βίντεο αναφέρεται λοιπόν σε δύο "εναλλακτικές" ιδέες των μαθητών, αν μπορούν να χαρακτηριστούν έτσι, σχετικά με την ΒΑΡΥΤΗΤΑ και την ΤΑΧΥΤΗΤΑ.

Ο χαρακτηρισμός "εναλλακτικές" είναι σε εισαγωγικά για δύο λόγους: 

Α) Ο πρώτος είναι ότι, η άποψη των μαθητών για τα δύο αυτά θέματα δεν προέρχονται από την εμπειρία τους στην καθημερινή τους ζωή, όπως συμβαίνει με άλλα θέματα, όπως τον ηλεκτρισμό, την ατμοσφαιρική πίεση κ.α. Αντίθετα, τις ιδέες αυτές τις αποκτούν οι μαθητές στο σχολείο. Διδάσκονται από εκπαιδευτικούς πάνω σε αυτές.

Β) Ο δεύτερος λόγος είναι ότι οι ιδέες αυτές αποδείχτηκαν λανθασμένες μόλις τις τελευταίες δεκαετίες. Ή μάλλον, για να τεθεί το θέμα με μεγαλύτερη ακρίβεια, οι ιδέες αυτές αποδείχτηκαν προσεγγιστικές, σε βαθμό που να ισχύουν στον κόσμο, αλλά όχι στον μεγάκοσμο.

Ο αντίλογος για το παραπάνω βίντεο θα μπορούσε να είναι: Μα, οι μαθητές έχουν εναλλακτικές ιδέες πάνω σε πάρα πολλά θέματα της Κλασικής Φυσικής, τα οποία έχουν προτεραιότητα ως προς τη λύση τους από τη στιγμή που συνδέονται με την καθημερινότητά τους. Αναφέρθηκε ήδη η ατμοσφαιρική πίεση, ο ηλεκτρισμός κ.α. 

Ωστόσο, για να κλείσω, όπως περίπου κλείνει και το βίντεο: Γιατί να παραπλανούμε τους μαθητές και τους εαυτούς μας όταν γνωρίζουμε την αλήθεια (ή τουλάχιστον γνωρίζουμε κάτι που είναι πιο αληθές και πλέον πειραματικά αποδεδειγμένο); Στο κάτω - κάτω, όπως έχει ήδη αναφερθεί, άλλο πράγμα είναι να προσπαθούμε, ως εκπαιδευτικοί, να αλλάξουμε τις εναλλακτικές ιδέες των μαθητών, και άλλο να τις δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι...

Η διάρκεια του Βίντεο είναι μόλις δυόμιση λεπτά. Για όσους έχουν δυσκολίες με τα Αγγλικά: Μεγιστοποιείτε το βίντεο ή το βλέπετε μέσω του youtube και μετά: "Ρυθμίσεις" -> "Υπότιτλοι" -> "Αυτόματη μετάφραση" -> "Ελληνικά"

Καλή θέαση!

Μανόλης Κουσλόγλου

Υ.Γ. Έχοντας τη δυνατότητα να παρακολουθώ τις θεάσεις των άρθρων του blog, είναι πλέον απολύτως σαφές ότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για τα θέματα μοντέρνας φυσικής, κάτι που οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΣΕΙΔΕΣ: Η εικονογραφημένη ιστορία μιας χρυσής βροχής

Φέτος, στις 12 Αυγούστου η βροχή των Περσειδών φθάνει στο μέγιστό της. Ωστόσο, καθώς το φαινόμενο έχει ξεκινήσει ηδη, αξίζει να ξεκινήσουμε την παρατήρηση και... τις ευχές μας πολύ νωρίτερα. Άλλωστε, ο αριθμός των "πεφταστεριών" αυξάνει με αργούς ρυθμούς, καθώς περνάνε οι μέρες, που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να τα παρακολουθούμε από τις αρχές Αυγούστου, τις νύχτες που είναι ο ουρανός πιο σκοτεινός. ΛΙΓΗ ΦΥΣΙΚΗ Οι Περσείδες είναι στην πραγματικότητα αστρική σκόνη που έχει αφήσει πίσω του ο κομήτης Σουίφτ-Τατλ, κατά τη μεγάλη περιφορά του, διάρκειας 133 ετών, γύρω από τον Ήλιο (κόκκινο σύννεφο στην εικόνα 1). Καθώς η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, τον Αύγουστο συγκρούεται με αυτήν τη σκόνη, η οποία έτσι εισέρχεται στην ατμόσφαιρά της με ταχύτητα 50 Κm/sec. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης αυτής είναι η βροχή διαττόντων, τα γνωστά πεφταστέρια. Εικόνα 1. Περιφορά του Σουίφτ Τατλ και της Γης γύρω από τον Ήλιο Ο παρακάτω σύνδεσμος επιτρέπει τη μελέτη...

30 Παροιμίες και Ρήσεις (αυστηρά για Φυσικούς)

Παρακάτω παρουσιάζεται ένα σταχυολόγημα... μεταποιημένων παροιμιών, όπως τις συλλογίστηκε ένας Φυσικός όταν "έσφιξαν" οι καλοκαιρινές ζέστες του Αυγούστου. Βεβαίως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταλλήλως από τους συναδέλφους μέσα στην τάξη.  Μια διδακτική πρόταση λοιπόν...    Φυσική γενικά - Η Φυσική είναι μισή αρχοντιά (Λαϊκή σοφία) - Φυσική άνδρα δείκνυσι (Σοφοκλής) - Πυρ, γυνή και Φυσική (Τα τρία κακά. Μένανδρος) - Φυσική ανίκατη μάχαν (Αντιγόνη του Σοφοκλή, στ. 781). - Θεού θέλοντος και Φυσικής επιτρέποντος (Λαϊκή σοφία) - Της μαγείας τα καμώματα τα βλέπει η φυσική και γελά (παροιμία) - Η φυσική βγήκε από τον παράδεισο (λαϊκή σοφία) - Φυσική, μήτηρ πάσης μαθήσεως (αρχαίο ρητό) Φυσικοί - Αγάπα τον Φυσικό σου με τα ελαττώματά του (λαϊκή σοφία) - Άλλα τα μάτια του Φυσικού, άλλα του Θεολόγου (παροιμία) - Φυσικού παρόντος, πάσα Αρχή παυσάτω (αρχαίο γνωμικό) - Για τον Φυσικό γεννάει κι ο κόκορας (παροιμία) - Με όποιον Φυσι...

ΦΟΡΗΤΗ ΜΑΘΗΣΗ στη Β'ΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ: Η αρχή

Η φορητή μάθηση, ή μάθηση μέσω προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών (m-learning), εξαπλώνεται με μάλλον αργούς ρυθμούς διεθνώς, συγκριτικά με την αντίστοιχη ταχεία διάδοση και ευρεία παγίωση των κινητών τηλεφώνων και ταμπλετών παγκοσμίως. Με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και αρθρογραφία, η χρήση των smartphones στην Β'θμια εκπαίδευση εντοπίζεται στις πολύ αναπτυγμένες οικονομικά χώρες. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια χρήσης τους σε χώρες του Τρίτου Κόσμου, εξ' ανάγκης και λόγω έλλειψης άλλων ηλεκτρονικών πόρων, όπως Η/Υ, δίκτυα κ.α. Στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η ένταξη των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μάλλον ανύπαρκτη. Οι κυριότεροι λόγοι είναι η έλλειψη σχετικής νομοθεσίας αλλά και η προκατάληψη που υπάρχει σε σχέση με τη χρήση κινητών συσκευών επικοινωνίας από έφηβους στα Σχολεία. Την ίδια στιγμή ωστόσο επιτρέπεται, και προωθείται πολλές φορές, η χρήση των κινητών εκτός σχολείου. Αυτή η αντιφατική στάση ...